- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

BRA-ejer: Indenrigstrafikken bør samles i Arlanda

Per G. Braathen vil gerne rykke BRA’s trafik fra Stockholm Bromma til Arlanda og samarbejde med SAS. BRA kan overtage de ruter, som SAS i dag betjener med fly fra CityJet og Xfly, mener han.

Stockholm Bromma-lufthavnen er ikke nødvendig for det svenske flyselskab BRA, hvis man i stedet kan få de rette betingelser til at operere fra Stockholm Arlanda-lufthavnen. Det siger BRA’s ejer, den norske forretningsmand Per G. Braathen, i et interview med det svenske dagblad Dagens Industri (kræver abonnement).

Indenrigsflyselskabet BRA har gennem flere år været det dominerende flyselskab i Stockholm Bromma, men ifølge Per G. Braathen har BRA ikke brug for Bromma-lufthavnen i fremtiden, hvis man kan få de rette slot-tider i Stockholm Arlanda og samarbejde med de større flyselskaber i lufthavnen om transferpassagerer.

Vil overtage ruter fra CityJet og Xfly
Per G. Braathen lægger i interviewet i Dagens Industri op til et tæt samarbejde mellem BRA og SAS i Arlanda, hvor BRA med sine ATR 72-600-fly kan betjene de mindre, svenske lufthavne, som SAS i dag servicerer ved hjælp af Bombardier CRJ 900 og ATR 72-600 fra CityJet og Xfly. På den måde kan BRA feede ind til blandt andet de internationale SAS-ruter fra Arlanda.

Den norske erhvervsmand mener, at markedet i Sverige er for lille til at have to konkurrerende indenrigsnetværk, og han ser gerne en beslutning om Stockholms Brommas fremtid med det samme.

”Det er klart, at det i et lille land som Sverige ikke er muligt at have to konkurrerende netværk inden for indenrigsluftfart. Og hvor toget er en bedre mulighed, skal det tage over. Kundegrundlaget efter krisen vil ikke være stor nok til alt,” siger Per G. Braathen.

Usikker fremtid for Stockholm Bromma
Fremtiden for den svenske hovedstads anden lufthavn er i forvejen usikker, efter at lufthavnsoperatøren Swedavia på baggrund af en ny analyse har konkluderet, at det ikke er forretningsmæssigt rentabelt at fortsætte driften af Stockholm Bromma.

Ifølge Swedavias analyse vil Stockholm Bromma efter coronapandemien sandsynligvis vil have et kapacitetsoverskud på grund af lave trafikmængder i lang tid fremover. Hvis Bromma lukkes, vil Arlanda på kort sigt være i stand til at overtage trafikken uden behov for væsentlige yderligere investeringer i Arlandas infrastruktur.

På længere sigt er der dog behov for yderligere investeringer i infrastrukturen i og omkring Arlanda – herunder endnu en landingsbane, understreger Swedavia.

 

Relaterede artikler:

Swedavia klar til at lukke Stockholm Bromma

BRA får statslig lånegaranti på 148 millioner kroner

Stockholm-lufthavn mistede 80 procent af passagererne