Det norske flyselskab Braathens vil ikke længere være lanceringskunde til Bombardiers nye C-serie fly. Yderligere ændringer af bestillingen på 10 fly kan være på vej.
Normalt er det en stor ære for flyselskaber at være de første til at tage en ny flytype eller en ny version af en eksisterende flytype i brug. Det er ofte noget flyselskaberne bruger massivt i blandt andet sin markedsføring.
Og den svenske flykoncern Braathens Aviation havde formentlig også glædet sig til, at datterselskabet Malmö Aviation skulle være lanceringskunde til den canadiske flyproducents Bombardiers nye C-serie regionale jetfly. Men nu har selskabet mistet tålmodigheden med det stærkt forsinkede udviklingsprojekt.
”Vi har meddelt Bombardier, at vi ikke vil påtage os rollen som den formelle lanceringsoperatør af flytypen.
På grund af øget usikkerhed diskuterer vi desuden andre mulige ændringer af leveringsplanen med Bombardier,” skriver Braathens Aviation i en meddelelse i forbindelse med fremlæggelsen af selskabets regnskab for første halvår 2014.
Kolde fødder
Arbejdet med at udvikle den nye flytype har været præget af massive forsinkelser og leveringen af det første fly til Braathens er også blevet udskudt flere gange. Efter de første testflyvninger i starten af året virkede det som om tingene var kommet på skinner. Men allerede i maj var der alvorlige problemer med flyets motorer. Problemer som udløste et flyveforbud. Det er stadig ikke ophævet, og har angiveligt givet Braathens Aviation kolde fødder.
Det forventede leveringstidspunkt er allerede rykket et år, således at Bombardier på nuværende tidspunkt forventer at levere de første fly medio næste år. Omkring halvanden år senere end først planlagt.
Braathens frygter at motorproblemerne kan medføre yderligere forsinkelser i introduktionen af den nye flytype. Og derfor har man altså valgt at sige nej tak til at være lanceringskunde. Selskabet holder fast i ordren på fem CS100 og fem CS300.
Langt op
Tanken bag det canadiske fly, der laves i to versioner med plads til mellem 110 og 160 passagerer, er, at det skal udfylde hullet fra de største af de nuværende regionale jetfly og et stykke ind på de mindste mellemdistancefly fra Boeing og Airbus’ banehalvdel. Her bliver det især Airbus’ A319-model, som C-serien kommer op mod.
Motorproblemerne og flyveforbuddet i maj betød, at flyet ikke kunne vises frem på Farnborouh Airshow. Flere flyselskaber afgav dog alligevel bestillinger på flyet under airshowet. Dermed kommer Bombardier op på i alt 203 faste bestillinger. Men der er stadig langt op til de 300 bestillinger, som Bombardier har som mål at have i ordrebogen inden flyet går i drift.
Blandt de få kunder til flyet er airBaltic og Lufthansa-gruppen, der har bestilt 30 fly til Swiss. Største kunde er det amerikanske regionalflyselskab, Republic Airways, der flyver som feederselskab for flere af de største amerikanske netværksselskaber.
SAS var i starten af årtusindet lanceringskunde på et andet Bombardier-fly, nemlig Dash-8 Q400-flyet. Efter mange år med forskellige børnesygdomme blev alle Q400-fly sat på jorden efter tre episoder med problemer med landingsstellene.