Airbus A330-200 fra Air Greenland i Kangerlussuaq Lufthavn.

Brændstofpriserne redder Air Greenland-årsregnskabet

Air Greenland kom ud af 2009 med et overskud på 36,8 mio. kroner efter skat godt hjulpet af brændstofpriserne. Selskabet ønsker at afhænde sin 50%-ejerandel i Artic Umiaq Line, der driver passagersejlads i grønlandske farvande.

Trods luftfartskrise og økonomisk afmatning kunne Air Greenland endnu engang præsentere et årsresultat med pænt sorte tal på bundlinien.

I 2009 faldt omsætningen med ca. 3,5 % fra 1.152 mio. kr. til 1.113 mio. kr., men det kunne ikke hindre, at selskabet alligevel kom ud med et overskud efter skat på 39,3 mio. kr.

Et resultat der var 15 mio. kr. lavere end året før og samtidig repræsenterede en nedgang i indtjeningen på næsten 28 %. Men ifølge Air Greenland har en større spareplan medvirket til at sikre det tilfredsstillende resultat.

Men det er reelt en besparelse på lavere brændstofpriser kombineret med brændstoftillæg i årets første 9 måneder, der sikrer overskuddet til det grønlandske luftfartsselskab. Brændstofregningen var 31,4 mio. kr. lavere i 2009 end året før samtidig med, at der kom 21,2 mio. kr. i kassen via brændstoftillæg. Det forbedrede samlet resultatet med 52,2 mio. kr., hvilket svarer til det primære driftsresultat før skat.

“Takket være en rettidig indsats fra både bestyrelse, ledelse og medarbejdere har Air Greenland trods væsentlig nedgang i både omsætningen og den gennemsnitlige billetpris formået at opnå besparelser, der har kompenseret for vores faldende indtjening,“ siger administrerende direktør Michael Binzer i en kommentar til årsregnskabet.

Mindre godt gik det med de to helejede datterselskaber, henholdsvis Hotel Artic i Ilulissat og Grønlands Rejsebureau. Et underskud på 2 mio. kr. før skat var resultatet af hoteldriften, mens rejsebureauet fik et underskud på 1,3 mio. kr. før skat. Dette betegner Air Greenland som “ikke tilfredsstillende“.

Passagerrederiet Artic Umiaq Line, som Air Greenland ejer 50 % af, kom ud af 2009 med et underskud på 7,2 mio. førunderskudsgarantien på 5,0 mio. kr. fra Grønlands Selvstyre. Air Greenland har derfor besluttet at afvikle ejerskabet, da man ikke mener, at det er muligt at drive kommerciel kystsejlads uden offentligt tilskud.

Artic Umiaq Line indgår som transportelement i pakkerejser fra såvel Profil Rejser som Grønlands Rejsebureau. Royal Artic Line ejer den anden halvdel af selskabet.