Det bliver dyrere at flyve med SAS på de intra-skandinaviske og europæiske ruter. Med virkning fra den 3. august vil SAS endnu engang forhøje brændstoftillæget, der tillægges købte billetter. Denne gang er stigningen 45 kroner for en returbillet.

Brændstoftillæg stiger med 15 % hos SAS

Det bliver dyrere at flyve med SAS på de intra-skandinaviske og europæiske ruter. Med virkning fra den 3. august vil SAS endnu engang forhøje brændstoftillæget, der tillægges købte billetter. Denne gang er stigningen 45 kroner for en returbillet.

SAS har netop offentliggjort, at selskabet har de højeste kundetilfredshedstal i mange år. Men det var før meddelelelsen om, at selskabet med virkning fra 3. august forhøjer brændstoftillægget på de europæiske og intra-skandinaviske ruter med 3 € (svarende til ca. 22 kroner) pr. strækning.

Samme øvelse foretog SAS sidste år i juli måned, hvor erhvervskundernes fokusvar rettet mod ferie og sommer. Dengang gledmeddelelsen derfor stille gennem systemerne og det lader til at skulle foregå på samme måde i år.

Brændstoftillægget stiger fra 19 € (ca. 142 kroner) til 22 € (ca. 164 kroner) pr. strækning. Dette er en stigning på knapt 16 % og modsvarer stigningen i oliepriserne gennem det seneste års tid.

Ifølge IATA´s Jet Fuel Price Monitor er prisen på flybrændstof samlet steget med 15,3 % i løbet af de seneste 12 måneder, mens prisen dog har været faldende med 1,9 % i løbet af den seneste uge.

Da SAS i juli 2009 forhøjede brændstoftillæget var det på baggrund af et fald på omkring 54 % i løbet af 12 måneder. Forudsætningerne for regulering af brændstoftillægget viser sig således at være ganske forskellige.

SAS har løbende modtaget kritik fra de større erhvervskunder, der savner gennemsigtighed i beregningsgrundlaget for brændstoftillægget. Flere erhvervskunder kalder det “en automatisk prisregulator“.

SAS har hidtil i sine begrundelser henholdt sig til et volatilt marked for så vidt angår brændstofpriserne samt omkring den valuta, som brændstof indkøbes i.