Flyselskaberne i Tyskland er stærkt utilfredse med, at den tyske regering har besluttet ikke at sænke skatten på luftfart. Det er uforståeligt og til skade for den tyske økonomi, lyder meldingen fra BARIG.
Sammenslutningen af flyselskaber i Tyskland, BARIG (Board of Airline Representatives in Germany), reagerer med stor skuffelse og uforståenhed på den tyske regerings nylige beslutning om alligevel ikke at sænke luftfartsskatten.
Beslutningen blev truffet i forhandlingerne om det nationale budget for 2026, og BARIG fremhæver, at det ikke er i overensstemmelse med tidligere løfter fra koalitionsregeringen mellem CDU/CSU og SPD.
”For os er beslutningen om luftfartsskatten uforståelig. Det belaster ensidigt en branche, som er i international konkurrence, og derfor er den til skade for den tyske økonomi. I sammenligning med resten af Europa er det alt for dyrt at bedrive luftfart i Tyskland, og luftfartsskatten samt andre overdrevent høje driftsomkostninger spiller en væsentlig rolle i dette,” siger Michael Hoppe, direktør og formand for BARIG.
Store konsekvenser
BARIG-direktøren fremhæver, at man allerede i dag tydeligt mærker konsekvenserne af luftfartskatten og de høje omkostninger. Luftfarten i Tyskland ligger fortsat langt under niveauet i 2019, mens luftfarten i de fleste andre europæiske lande oplever fremgang og bidrager væsentligt til økonomisk vækst og opsving.
”Med den aktuelle beslutning fjerner Tyskland sig endnu mere fra denne udvikling, og det har store konsekvenser. De høje driftsomkostninger presser de internationale flyforbindelser yderligere. Forretnings- og privatrejser bliver stadig dyrere, og luftfragten mister kapacitet for hver passagerflyvning, der ikke gennemføres,” konstaterer Michael Hoppe.
Ifølge BARIG ser man allerede i dag, at en del af varetransporten må flyttes til udenlandske lufthavne og tilbageføres til Tyskland via vejtransport – en ineffektiv og dyr løsning, der yderligere belaster klima og infrastruktur.
Forpasser en vigtig chance
Samtidig mener BARIG, at beslutningen om at fastholde luftfartsskatten er i modstrid med målet om økonomisk vækst. Finansministeriet fremhæver ellers budgettet som en “milepæl for mere vækst og retfærdighed”. Men ifølge BARIG virker det paradoksalt at tale om tempo og fremgang, mens man fastholder en politik, der ifølge kritikerne bremser væksten.
“Økonomi og vækst kræver incitamenter og ikke vedvarende stigende omkostninger. Regeringen har med denne beslutning forpasset en vigtig chance for at styrke Tysklands position som transport- og erhvervsnation,” siger Michael Hoppe.
BARIG opfordrer politikerne til at revurdere beslutningen og tage større hensyn til luftfartens betydning for mobilitet, velstand og bæredygtighed.
Relaterede artikler:
Tyske BARIG opfordrer: Drop afgiftsvanviddet