British Airways og Iberia mister passagerer

Færre fløj med Iberia og British Airways i august. Holdingselskabet International Airlines Group noterede et fald på 3,6 % til godt 4,8 millioner passagerer. Den britiske del flyver hurtigere end den spanske partner, og British Airways vil rekruttere 800 nye piloter frem til 2016.

International Airlines Group, der erholdingselskabet bag spanskeIberia og British Airways, måtte i august notere en tilbagegang i antallet af passagerer.

I august måned 2011 fløj de to selskaber således med i alt 4.841.000 passagerer, hvilket var et fald på 3,6 % i forhold til samme måned året før.

Det er især den spanske halvdel af fusionsproduktet, der mangler at få luft under vingerne, hvorimod den britiske del flyver hurtigere end partneren.

Til trods for tilbagegangen i passagerer fik IAG udnyttet sin kapacitet bedre. Ser man således på indtægten udtrykt i Revenue Passenger KM (RPK) steg denne med 2,2 % og da sædekapaciteten blev reduceret med 2,1% lykkedes det faktisk British Airways og Iberia at øge belægningsprocenten. Kabinefaktoren steg således til 84,9 % i august 2011.

Den store reduktion har især fundet sted for de britiske og spanske indenrigsruter, hvor selskaberne i august fjernede over 21 % af sædekapaciteten.

Samtidig kan selskaberne glæde sig over, at indtægterne fra salget af billetter indenfor “premium traffic“ i august steg med 8,7 % i forhold til samme måned året før. Til sammenligning stegindtægterne fra salget af “non-premium“ billetter blot med 1,4 % i august 2011.

Ledelsen understreger i en kommentar, at man på det foreliggende grundlag ser en vækst, der er på linje med forventningerne.

Pænvækst år til dato

For perioden 1. januar 2011 til og med 31. august 2011 er der da også pæn fremgang for IAG, der transporterede 34.652.000 passagerer eller godt 3,4 % flere end i samme periode i 2010.

At British Airways satser på vækst ses også med lanceringen af selskabets hidtil største rekrutteringsprogram, der frem til 2016 skal skaffe 800 nye piloter. Det nye iniativ satser på at hente såvel erfarne piloter fra konkurrerende luftfartsselskaber som fra det britiske flyvevåben.

British Airways og Iberia blev formelt fusioneret i januar, og har siden arbejdet på at skabe synergier mellem selskaberne. Et eksempel er det nye loyalitetsprogram Avios, der lanceres den 16. november 2011. Avios skal erstatte de velkendte programmer Airmiles, British Airways Executive Club og Iberia Plus.