Britisk lavprisflyselskab flyver for Norwegian

Pilotmangel har tvunget det norske lavprisflyselskab Norwegian til at aflyse en række flyvninger. I denne uge har selskabet været nødt til at indleje et fly med crew fra det britiske lavprisflyselskab Jet2.com for at kunne dække trafikprogrammet.

Normalt flyver luftfartsselskaberne langt de fleste afgange selv, men indimellem tvinger særlige omstændigheder selskaberne til at trække på andre selskaber i branchen.

Der kan akut opstå mekaniske eller tekniske fejl, hvor man køber kapacitet hos andre udbydere for at kunne flyve sine passagerer hjem til tiden. Særlige vejrforhold kan også spille ind.

Og det kan også være noget så simpelt som mangel på piloter. Det må det norske lavprisflyselskab Norwegian sande i øjeblikket.

Pilotmangel har således tvunget Norwegian til at aflyse en række flyvninger.

Aflysninger ogforsinkelser medførernærmest per automatik utilfredse kunder, og i forsøg på at undgå flere aflysninger end højst nødvendigt har Norwegian i denne ugeværet nødsaget til at indleje et fly med crew fra det britiske lavprisflyselskab Jet2.com.

Det skeri et forsøg på atkunne dække trafikprogrammet til trods for den øjeblikkelig pilotmangel.

Jet2.com er et britisk lavprisselskab, der fra en række hubs i Storbritannien beflyver over 40 destinationer til Europa, herunder Tyskland, Spanien og Frankrig. Ligesom Norwegian er Jet2.com medlem af den europæiske organisation af lavprisflyselskaber European Low Fares Airline Association.

Stigende utilfredshed

I den seneste uge har Norwegian aflyst i alt 24 flyvninger.

“Den sidste uge har vi været i en ekstraordinær situation, hvor vi har måttet foretage en række ændringeraf afgangeogleje mandskab for at dække pilotmangelen,“ sigerinformationschef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen til den norske avis VG.

Ifølge informationschefen er den prekære situation opstået fordi piloterne for nylig opsagde en aftale,ifølge hvilken de frivilligt kunne vælge at arbejde ekstra i fritiden mod betaling.

Norwegian har hidtil benyttet sig af, atbåde piloterne og kabinepersonalet i vid udstrækning påtager sig ekstra vagter, men i den senere tid er arbejdsklimaet angiveligtblevet forringet med stigende utilfredshed blandt personalet, der frygter, at man vil blive udskiftet med billigere arbejdskraft.

Norwegian-ledelsenskonfliktkurs med medarbejderne er baggrunden for, at piloterne opsagde aftalen om fleksibilitet i forbindelse med overarbejde.