Britisk og spansk giver overskud

Kombinationen af britiske og spanske flyrejsende giver overskud. International Airlines Group, der er moderselskab for British Airways og Iberia, fik et driftsoverskud på 1,4 milliarder kroner i 2. kvartal af 2011.

Det var slet ikke nogen dårlig ide, da ledelsen i de to selskaber valgte at fusionere British Airways og Iberia i januar 2011. Kombinationen af britiske og spanske flyrejsende giver i hvert fald overskud på driften.

International Airlines Group, der er moderselskabet for British Airways og spanske Iberia, har netop fremlagt regnskab for 2. kvartal af 2011, og det gav et driftsoverskud på 190 millioner euro.Det svarer til 1.415 millioner danske kroner.

Overskuddet skal ses i lyset af, at International Airlines Group i samme periode sidste år fik et driftsunderskud på 71 millioner euro eller godt 528 millioner danske kroner.

Ser man på hele første halvår af 2011 var driftsoverskuddet på 88 millioner euro mod et tab på 309 millioner euro året før, hvilket altså var en markant forbedring.

De to selskaber er blevet mere effektive og har nedbragt omkostningerne eksklusive brændstofregningerne med 5,8 %.

Brændstofudgifterne steg som for alle andre luftfartsselskaber markant. For IAG var regningen knapt 35 % højere med samlede brændstofudgifter i første halvår på over 18 milliarder kroner.

“Vi forventer en betydelig vækst i driftsoverskuddet i år med højere omsætning og bedre omkostningsstyring i forhold til 2010, og vi høster de forventede synergieffekter som planlagt”, siger koncernchef hos IAG, Willie Walsh.

Halvårets omsætning steg med hele 17,9 % til7.773 millioner euro eller næsten 58 milliarder kroner.

Det samlede resultat efter skat for de to selskaber blev et overskud på 71 millioner euromod et underskud på 351 millioner euro året før.

Kapaciteten som udtrykt i available seat kilometres (ASK) steg med 10,4 % og indtægterne udtrykt i revenue passenger kilometres (RPK) steg en anelse hurtigere med en vækst på 10,7 %.

Dermed var IAG bedre til at sælge billetter på flyene og fik en belægningsprocent på næsten 77 %.