En Airbus A319-100 fra Brussels Airlines. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Brussels Airlines skal på slankekur

I løbet af de næste tre år skal Brussels Airlines gøres rentabelt, og det vil sandsynligvis betyde lukning af ruter, færre fly og frivillige fratrædelser blandt medarbejderne.

Star Alliance-medlemmet Brussels Airlines har i en rum tid arbejdet med en strategiplan for fremtiden kaldt ”Reboot”. Planen er at gøre selskabet rentabelt igen i 2022 og med en fortjenstmargen på mindst otte procent.

Det belgiske flyselskab skal med andre ord på slankekur for at få økonomisk stabilitet, og udsigterne skal være gode, efter Brussels Airlines blev adskilt fra Lufthansa-datterselskabet Eurowings, som var tabsgivende.

Midlerne til at nå målet om en mere sund forretning er af forskellig karakter. Brussels Airlines vil beskære antallet af medarbejdere, ligesom det formentlig vil nedlægge ruter og mindske flåden. Flyselskabet informerede onsdag de ansattes fagforeninger om den forestående plan.

”Hensigten er at udvikle sig til et slankere selskab, der giver mere overskud og derefter vokse igen,” lød det samlet fra de belgiske fagforeninger ifølge Aviation24.be efter mødet med ledelsen i Brussels Airlines.

Frivillige aftrædelser for medarbejdere
Det er endnu uvist, helt præcis hvilke konsekvenser slankekuren har for flyselskabet. Ledelsen er stadig i færd med at vurdere mulighederne for implementeringen af planen, og herefter vil der komme en udmelding. Fagforeningerne fortæller dog, at der i stedet for fyringer vil være mulighed for frivillig aftrædelse. Ansatte, der måtte ønske en sådan løsning, kan få hjælp til at finde et andet job via coaching.

”Der er en række idéer på bordet, men de er endnu ikke konkrete. Konsekvenserne af Thomas Cook-konkursen og virkningen af reduktionsplanen er heller ikke helt klare. Jeg håber, at der vil være klarhed i slutningen af november, med tal inkluderet,” fortalte Paul Buekenhoudt, repræsentant for fagforeningen Confederation of Christian Trade Unions, efter mødet ifølge Brussels Times.

”Vi kan kun diskutere frivillige afskedigelser, hvis vi ved, hvad kriterierne er.”

Vil fjerne urentable ruter
Det forventes, at der særligt vil blive sparet stillinger væk inden for support og administration. Planen er også, at Brussels Airlines vil skabe frugtbare synergier med Lufthansa om eksempelvis deling af kommercielle opgaver.

I forhold til antallet af fremtidens destinationer vil Brussels Airlines overveje at nedlægge urentable ruter, ligesom der kan blive justeret i frekvensen af andre ruter. Selskabet vil på den baggrund dermed også skulle sige farvel til både piloter og kabinebesætningsmedlemmer.

Når Brussels Airilines igen er gjort rentabelt, vil selskabet anvende indtjeningen på at geninvestere i flåden, i innovation og i nye job. Brussels Airlines bekæftiger i øjeblikket cirka 4.000 medarbejdere.

 

Relaterede artikler:

Brussels Airlines-fly skal have Eurowings-bemaling

Brussels Airlines får ny ledelse

Lufthansa overtager resten af Brussels Airlines