(Foto: Kåre Thor Olsen)

Charterselskaber har stadig appetit på Odense Lufthavn

Både Apollo og Spies holder i den kommende sæson fast i Odense Lufthavn med ugentlige afgange med stadig større fly.

Da den sidste Fokker 50-maskine i 1998 lettede fra Odense Lufthavn og lukkede og slukkede for indenrigsruten til København, var der i mange år meget stille i den nordfynske lufthavn. Storebæltsforbindelsen havde revet tæppet væk under lufthavnens rolle i indenrigsflyvningen.

Når det fynske fodboldslagskib OB mødte udenlandske modstandere i diverse europæiske turneringer, kunne det kaste et enkelt chartret fly af sig i Beldringe. Ellers har det mest været taxafly og general aviation, der har huseret på den kommunalt ejede startbane.

Men en forlænget startbane har i de senere år fået flere charterselskaber til at prøvet kræfter med lufthavnen. I 2011 fløj 21.000 passagerer fra lufthavnen.

Og både Apollo, Spies og Gislev Rejser sender også i den kommende sommersæson passagerer gennem den lille terminalbygning.

Hos Apollo har man dog valgt at skære ned med cirka 10 procent i den udbudte kapacitet til omkring 5.000 sæder. Det skyldes, at fynboerne ikke var så vilde med Rhodos, som Apollo havde håbet. Destinationerne hedder Bulgarien, Mallorca og Kreta med én ugentlig afgang til hver. Første afgang bliver den 22. juni til Kreta og sidste flyvning den 17. august til samme destination.

Den forlængede startbane betyder, at selskaberne kan brugetraditionelle mellemdistancefly som Airbus A320-familien og Boeing 737-serien. Apollo vil dog benytte en RJ100 fra Malmø Aviation på ruterne til Bulgarien og Mallorca, mens et Airbus A320-fly fra Edelweiss vil transportere fynboerne til Kreta.

20 procent mere
Hos Spies har man i den kommende sæson øget udbuddet af flysæder fra Odensemed 20 procent og indsat et større fly, et Boeing 737-800. Til gengæld holder man fast i kun at flyve til éndestination én gang om ugen. Målet er Antalya i Tyrkiet, der har den fordel, at der fra lufthavnen er forbindelse til fire forskellige Spies-destinationer.

I alt vil Spies i løbet af skolernes sommerferie udbyde omkring 1.600 flysæder fra Odense til Antalya. Men selskabet har mod på mere.

”Om to år kan jeg sagtens forestille mig, at vi har to til tre ruter fra Odense i sommerperioden. Desuden kigger vi på muligheden for også at flyve fra Odense i vintersæsonen,” siger produktchef hos Spies, Carlos Cebrian og tilføjer:

”Vores spørgeskemaundersøgelser viser, at kunderne er meget tilfredse med at rejse fra Odense. Nem parkering, ingen køer ved check-in og en generel hurtig ekspedition tiltaler dem.”

Spies flyver også fra Bornholm til destinationer som Mallorca og Tyrkiet. Men da Bornholm selv er en stor turistdestination i juni, juli og august ligger de flyvninger i maj, september og oktober. Spies vil udbyde 1.200 sæder fra klippeøen og bruge Airbus A320 og A321-fly.