- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

China Southern kan være på vej til Oneworld

Efter ikke at have været en del af en luftfartsalliance i flere år, forlyder det nu, at China Southern Airlines meget vel kan blive medlem af Oneworld, der er den tredjestørste alliance i verden.

I slutningen af 2018 blev det offentliggjort, at China Southern Airlines ville udtræde af SkyTeam-alliancen ved det kommende årsskifte efter, at flyselskabet havde været medlem af verdens næststørste alliance i mere end ti år.

China Southern Airlines oplyste dengang ikke en konkret bevæggrund til, at selskabet forlod SkyTeam, men slog i stedet på, at man ønskede at undersøge hvilke muligheder for partnerskaber med andre flyselskaber, der var at finde udenfor alliancen.

Allerede dengang spekulerede flere medier i, om flyselskabet i stedet ville blive en del af Oneworld-alliancen, da American Airlines – der også på daværende tidspunkt var medlem af luftfartsalliancen, der er verdens tredjestørste – året forinden havde købt en del af det kinesiske flyselskab.

Har bånd til flere Oneworld-selskaber
De spekulationer har nu fået ny næring. Ifølge Bloomberg fortæller flere kilder, der har kendskab til sagen, at der pågår drøftelser i Oneworld om at gøre flyselskabet til medlem, da man mener, at det vil medvirke til at give alliancen et solidt fodfæste på det kinesiske marked.

China Southern Airlines er det største flyselskab i Kina både baseret på antallet af passagerer og flåden, der består af 644 fly med en gennemsnitsalder på 8,8 år. Selskabet har hubs i både Beijing Daxing International Airport samt Guangzhou Baiyun International Airport.

Flyselskabet samarbejder desuden allerede med flere af de selskaber, som flyver med Oneworld-livery. American Airlines og Qatar Airways ejer hver omkring fem procent af China Southern Airlines, der ligeledes har et kommercielt samarbejde med British Airways og en codeshare-aftale med Finnair.

COVID-19-pandemien har været en barriere
Det forlyder, at American Airlines og British Airways er gået forrest i drøftelserne og har forsøgt at overbevise de andre alliancemedlemmer om, at det ville være fordelagtigt at lukke China Southern Airlines ind i folden, selvom flyselskabet ikke formelt har ansøgt om optagelse.

Kilder fortæller dog, at det vil være op til flyselskabet selv at træffe en endelig beslutning om, hvorvidt man ønsker atter at indtræde i en luftfartsalliance.

Det fortælles ligeledes, at processen er blevet vanskeliggjort af Kinas fortsatte opretholdelse af en række forholdsvis strenge rejserestriktioner, som har været en forhindring i forhold til, at Oneworld-ledelsen har kunne mødes med den fra flyselskabet.

”Vi fører hele tiden dialog med potentielle nye medlemmer, men ud af respekt for andre mulige kommende medlemmer har vi ingen konkrete kommentarer, indtil drøftelserne er nået til et stadie, hvor de er modne til at blive offentliggjort,” siger en talsperson fra Oneworld-alliancen.


Relaterede artikler:

Airbus får gigantordre i Kina

Finnair og China Southern i samarbejde

Kinas største flyselskab forlader SkyTeam