Airbus A320neo fra China Eastern Airlines. (Foto: Philippe Masclet - Master Films | Airbus | PR)

Airbus får gigantordre i Kina

Airbus har landet en gigantordre på 292 fly, der fremover skal være en del af flåden hos fire kinesiske flyselskaber.

Det er ikke kun i Europa, at genopretningen efter COVID-19 er i gang. Selvom man i Kina er gået en kende mere langsomt til værks end i denne del af verden, da den kinesiske regering har fastholdt de gældende restriktioner i længere tid, tyder det på, at landets luftfartsbranche atter er ved at komme på vingerne.

Det ses blandt andet ved, at fire kinesiske flyselskaber netop har underskrevet en aftale med Airbus om, at selskaberne vil købe 292 fly fra A320-serien, og det bliver den største bestilling af jetfly til Kina i tre år, ifølge Bloomberg.

De mange fly skal fremover indgå i driften hos de statsejede flyselskaber Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines samt Shenzhen Airlines, og handlen har en anslået værdi på 37 milliarder dollars, hvilket svarer til 263,7 milliarder kroner.

Leverancer starter næste år
Ordren fordeler sig således, at China Eastern Airlines vil købe 100 A320neo-fly. Air China aftager 64 fly, mens datterselskabet Shenzhen Airlines køber 32 A320’ere. I tillæg hertil vil China Southern Airlines købe 96 A320neo’er. Derudover vil China Southern Airlines også lease yderligere 19 fly af samme type, hvorvidt de skal leases direkte fra Airbus eller via et andet selskab, er dog ikke oplyst.

Flyene til China Southern Airlines vil blive leveret mellem 2024 og 2027, mens leverancerne af de 64 fly til Air China vil finde sted fra 2023 til 2027. Shenzhen Airlines får selskabets fly leveret i perioden fra 2024 til 2026. Det forlyder dog ikke på nuværende tidspunkt, hvornår de 100 A320neo’er til China Eastern Airlines vil blive overdraget til flyselskabet.

Ifølge Airbus’ kommercielle direktør, Christian Scherer, er det en række ”lange” forhandlinger i løbet af COVID-19-pandemien, som har resulteret i, at ordren på de mange fly er kommet i hus.

”Denne nye ordre er et billede på den tillid, som vores kunder har til Airbus, og den viser ligeledes den tiltro, som vores kinesiske kunder har til ydeevnen, kvaliteten, brændstofeffektiviteten samt bæredygtigheden i den førende serie af single aisle-fly.”

”Det er skuffende”
I slutningen af maj i år var flere end 2.070 af Airbus’ fly i brug hos kinesiske flyselskaber. Det er værd at bemærke, da Kina er et eftertragtet marked blandt andet fordi, at landet har den største økonomi i Asien.

Airbus har etableret en samlefabrik i landet, hvilket ifølge Bloomberg kan have givet den europæiske flyproducent et forspring i forhold til konkurrenten amerikanske Boeing, der har oplevet en nedgang i salget i landet i kølvandet på de to 737 MAX-flystyrt, der fandt sted i 2018 i Indonesien og i Etiopien i 2019.

Yderligere kan den flerårige handelskrig mellem USA og Kina ligeledes have været medvirkende til, at de statsejede flyselskaber har valgt at opgradere flåderne med fly fra Airbus i stedet for Boeing.

Reuters skriver, at Boeing har reageret på nyheden om den store flyordre med en opfordring til, at regeringerne i både USA og Kina sammen indgår i en produktiv dialog, og flyselskabet tilføjer derudover, at “det er skuffende, at geopolitiske forskelle fortsat er en forhindring for den amerikanske eksport af fly”.

 

Relaterede artikler:

Kina køber 300 Airbus-fly

Airbus leverer første kinesiskbygget A350

Airbus øger sin flyproduktion i Kina