Cimber A/S leder efter fly til SAS-rute

Når SAS til august åbner indenrigsruten mellem København og Billund bliver det Cimber A/S, der skal operere ruten for SAS. Det nystartede selskab har dog endnu ikke skaffet det nødvendige fly.

Om 54 dage, den 13. august, går SAS-ruten mellem København og Billund i luften. Dermed lukker SAS selv det sidste hul i indenrigsnettet, som opstod efter Cimber Sterlings konkurs i starten af maj. SAS har hyret Cimber A/S til at operere et 66-personers ATR-72 fly på ruten.

Aftalen om at Cimber A/S skal operere flyet som en ”wet lease”, hvor Cimber A/S stiller fly og besætning til rådighed, er underskrevet. Til gengæld har Cimber A/S ikke skaffet det fly, som skal bruges på ruten.

Men det tager selskabets administrerende direktør, Jacob Krogsgaard, roligt.

”Der er mere end 20 ledige ATR-fly på markedet netop nu. Hvilket fly vi vælger at leje afhænger primært af hvor vi kan få de mest fordelagtige vilkår,” forklarer Jacob Krogsgaard til CHECK-IN.dk.

Det er dermed langt fra sikkert, at Cimber A/S lejer et af de tre tidligere Cimber Sterling ATR-72 fly, som kuratellet for boet efter Cimber Sterling netop nu forsøger at sælge med en budfrist den 25. juni.

Cimber A/S har nemlig også kig på en række fly, som tidligere har fløjet for græske Olympic. De fly er netop nu ved at gennemgå en større renovering hos Skyways Technics i Sønderborg, og kommer inden længe nymalede og istandsatte ud af hangaren med blandt andet en helt ny kabine med lædersæder.

Passer bedst til indenrigs
Præcis hvilket fly passagererne kommer til at gå ombord i den 13. august er dermed endnu ikke afklaret. Men at det bliver et fly af typen ATR-72 er sikkert.

”ATR-72 er efter vores mening den flytype, som passer bedst til de danske indenrigsruter,” siger Jacob Krogsgaard.

Propelflyet flyver langsommere end SAS’ og Norwegians større jetfly, men ATR-flyet vinder tid på at flyet opererer i en langt lavere højde end jetfly som CRJ-900, Airbus A321 og Boeing 737. På korte ruter som de danske indenrigsruter bruger jetflyene en meget stor del af tiden på opstigningen. Det betyder desuden, at de bruger langt mere brændstof end propelflyet.

ATR-72 flyene har plads til 66 passagerer, mens SAS’ mindste CRJ-900 fly har plads til 88 passagerer. Norwegians store Boeing 737-800 fly har 186 sæder. Det betyder, at det er lettere at fylde ATR-flyene op og dermed opretholde et stort antal afgange på en rute.

Cimber A/S opererer i forvejen fire CRJ-200 jetfly for SAS på regionale ruter fra København til en række destinationer i Nordeuropa.