Cimber A/S flyver ikke i øjeblikket for Air Lituanica, da det danske flyselskab har sit reservefly til hovedeftersyn. Selskabet håber at kunne få en ny kontrakt med litauerne.
Det Sønderborg-baserede flyselskab Cimber A/S har SAS som selskabets største og vigtigste kunde. Derfor er der igennem det seneste års tid blevet arbejdet hårdt og intenst på at få andre kunder i forretningen, således at man opnår en større risikospredning på aktiviteterne.
Cimber A/S satte i foråret sin lid til et nyt samarbejde med Air Lituanica, hvor et CRJ200 fly var beskæftiget for det litauiske flyselskab. Men Cimber måtte i løbet af sommeren opgive at flyve for litauerne, da et CRJ200-fly blev sendt til hovedeftersyn efter en alvorlig kollission med en stor svane.
I stedet valgt Air Lituanica at indleje DOT LT, der er et datterselskab af Danish Air Transport, til at overtage flyvningerne med et ATR72-fly indtil udgangen af august måned.
“Det fly vi brugte, var vores reservefly. Flyet kommer tilbage den 4. september, og det skal ud af produktion igen i oktober. Vi er i dialog med Air Lituanica om en ny aftale, men det er nødvendigt, at de forpligter sig til en længere aftaleperiode, da vi skal anvende et dedikeret fly til aktiviteten,“ siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard til CHECK-IN.dk.
Helårsrute til Billund
Air Lituanica er et nyt flyselskab, som blev etableret den 30. juni sidste år. I løbet af det første år transporterede selskabet 100.000 passagerer.
Selskabet har netop besluttet at gøre den nye sommerrute mellem Billund og Vilnius til en helårsrute, der vil blive opereret to gange ugentligt i løbet af det kommende vintertrafikprogram.
Med sine to fly gennemfører Air Lituanica 47 ugentlige flyvninger fra Vilnius til Bruxelles, Berlin, Prag, München, Paris, Tallin og Billund. Herudover åbner den 31. august en ny rute fra Vilnius til Amsterdam.