Cimber Sterlings ledelse i dialog med jysk erhvervsliv

Omkring 30 repræsentanter fra de største jyske rejseindkøbere var i går samlet til dialogmøde i Århus med Cimber Sterlings ledelse og kommercielle organisation. En mere effektiv håndtering af bagagegebyret er lige på trapperne, lover selskabet.

“Samtale fremmer forståelsen“ var det velkendte slogan fra et fransk mobiltelefonselskab for år tilbage. Det var også hovedbudskabet ved et velbesøgt møde i går hos de jyske rejseindkøbere organiseret gennem foreningen COTRA (Corporate Travel Denmark).

Foreningen havde sat Cimber Sterling stævne på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Århus, hvor flyselskabets direktionvar repræsenteret med administrerende direktør Jacob Krogsgaard og den nye kommercielle direktør Lars Bording, der netop er tiltrådt i selskabet. Herudover var salg- og marketingchefBjarne Rasmussen til stede sammen med Morten Dahl, der er ansvarlig for Indirect Sales.

Et af hovedtemaerne på mødet var selskabets nyligeindførelse af et bagagegebyr på trods af manglende teknik til at håndtere tillægget. “Vi tog beslutningen om at indføre bagagegebyret på baggrund af adskillige kunde-undersøgelser. Vi var nødt til at erkende, at der var et ekstremt fokus på en lav basispris uden nogen form for yderligere services, og derfor var vi nødsaget til at splitte de forskellige services ud. Derfor valgte vi at forcere for hurtigt at kunne forsætte med at tilbyde en billig basispris, og så tjene penge på tillægsydelsen, herunder på de passagerer som tager baggage med,“ forklarede Jacob Krogsgaard på mødet.

Bagagetillægget giver Cimber Sterling en forbedret bundlinie på op imod 35 mio kr. om året, hvilket understregede vigtigheden af implementering af gebyret, inden sommersalget satte ind.

Cimber Sterling havde dog en god nyhed med til mødet. Selskabethar netop afsluttet test af den elektroniske løsning, der sikrer fremtidig håndtering af bagagetillægget via Amadeus. Derfor er der i denne uge en agentinformation på vej til rejsebureauerne med information om den fremtidige håndtering af gebyret.

Endvidere kunne Cimber Sterling løfte sløret for, at selskabet overvejer forskellige andre services mod betaling somf.eks. sædevalg, salg ombord af vand og kaffe på danske indenrigs – men som det også var tilfældet på mødet i går, vil man først have en dialog med kunderne, før yderligere tiltag sættes i værk.

Fra COTRA-medlemmerne var der en del kommentarer til Cimber Sterlings kraftige eksponering i pressen gennem de seneste måneder. Den enorme opmærksomhed omkring selskabet havde givet sig udslag i, at der efter børsnoteringen blevpubliceret ca. 600 artikler i medierne pr. måned, hvor selskabet var omtalt. Før købet af Sterling-platformen var det ca. 30 artikler pr. måned, mens selskabet i perioden frem til børsnoteringen blev omtalt i ca. 100 artikler pr. måned i dagspressen.

Tonen på dialogmødet var positiv og konstruktiv. Der var en gensidig forståelsefor, at det jyske erhvervsliv og Cimber Sterling haren eller anden form for skæbnefællesskab, hvor begge parter er stærkt afhængige af hinanden. Bedømt på tilbagemeldinger fra deltagerne, er dialog den rigtige vej til fremadrettet at sikre et godt samarbejde.

Fototekst: Cimber Sterling var repræsenteret ved COTRA-dialogmødet med Lars Bording, Bjarne Rasmussen, Morten Dahl og Jacob Krogsgaard.