- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

CPH fik resultatilbagegang på 2,1 milliarder kroner

Københavns Lufthavne A/S gik fra et overskud i 2019 på 1,3 milliarder kroner til et underskud på 828 millioner kroner før skat i 2020. Lufthavnen kan ikke oplyse forventninger til passagerudvikling og økonomi.

Flyselskaber og lufthavne over hele verden har rapporteret om gigantiske underskud i 2020. Det er heller ingen undtagelse hos Københavns Lufthavne A/S, der fredag har præsenteret et minus på 828 millioner kroner før skat for 2020.

Det var en voldsom tilbagegang fra overskuddet på 1,3 milliarder kroner i 2019, og dermed tabte Københavns Lufthavn 2,26 millioner kroner hver eneste af de 266 dage sidste år.

Resultattilbagegangen på 2,1 milliarder kroner skyldes først og fremmest, at omsætningen blev reduceret fra over 4,3 milliarder kroner i 2019 til lige godt 1,6 milliarder kroner i 2020, og det var især de ikke-aeronautiske indtægter fra butiksdrift, restauranter og parkering, der svigtede.

Passagertallet faldt nemlig fra 30,3 til 7,5 millioner, hvilket dermed var  på det laveste niveau siden 1970.

Markante tilpasninger
Københavns Lufthavn har som følge af coronakrisen været nødt til at foretage markante tilpasninger for at komme nogenlunde helskindet gennem året. Lufthavnen har nedlagt 772 fuldtidsstillinger, og det har reduceret de årlige omkostninger med omkring 500 millioner kroner. Herudover er der også foretaget “betydelige eksterne omkostningsreduktioner”, der svarer til omkring 200 millioner kroner, mens planlagte investeringer blev reduceret med 800 millioner kroner.

Til gengæld har lufthavnen kunnet nyde godt af 348 millioner kroner i statslige kompensationspakker i løbet af året.

“Det har været afgørende, at vi er lykkedes med en så markant slankekur. Som samfundskritisk infrastruktur og Danmarks port til verden har vi ikke kunnet lukke ned og vente på bedre tider. Vi har måtte holde åbent for den meget begrænsede passagertrafik, der var tilbage, og ikke mindst for den vigtige luftfragt. Det har betydet, at udgifterne langt har oversteget indtægterne,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

Gælden vokset med 1,2 milliarder kroner
Som ventet er det ikke muligt for lufthavnen at forudsige, hvordan 2021 udvikler sig, og derfor vil CPH løbende “vurdere og justere niveauet for driftsomkostninger og investeringer,” som det hedder. 

Med den markante indtægtstilbagegang har det været nødvendigt for Københavns Lufthavn at styrke selskabets likviditet, og således har driften i 2020 været foretaget for lånte penge.

Lufthavnen har været ude i markedet for at sikre sig seks milliarder kroner i kombinerende låne- og kreditfaciliteter, og samtidig er der indgået en fritagelsesaftale med eksisterende långivere.

Samtidig er den rentebærende gæld vokset fra 8,4 milliarder kroner i 2019 til næsten 9,6 milliarder kroner ved udgangen af 2020.

 

Relaterede artikler:

CPH tabte 50 års trafikfremgang på blot 10 måneder

CPH tabte 3,3 millioner kroner om dagen

Kun 16 procent af CPH-overskud fra flytrafik