Københavns Lufthavn - finger C. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Kun 16 procent af CPH-overskud fra flytrafik

Københavns Lufthavn landede et resultat før renter og skat på 1,164 milliarder kroner efter de første ni måneder. Flytrafikken bidrog kun med 16 procent heraf.

Der er ikke udsigt til, at året 2019 bliver det bedste i Københavns Lufthavns historie. Det skyldes et forventet fald i omsætningen på mellem to og tre procent.

Således har Københavns Lufthavne A/S realiseret en omsætning på 3.299 millioner kroner efter årets ni første måneder samt et overskud før renter og skat på 1.164 millioner kroner. Overskuddet er 10,5 procent mindre end samme periode året før.

Af dette overskud kom 187 millioner kroner fra den aeronautiske del af forrentingen, mens de resterende 977 millioner, hvilket svarer til 84 procent af overskuddet, blev hentet fra den ikke-aeronautiske del, hvilket vil sige forretninger, restauranter og parkering.

Fald i trafikindtægter
Resultatet blev skabt på baggrund af 23,3 millioner passagerer i årets tre første kvartaler, og det er en mikroskopisk tilbagegang på 0,1 procent i forhold til perioden året før.

At omsætning og overskud går tilbage skyldes flere ting. Omsætningen har først og fremmest været påvirket af eftervirkningerne af konkurserne i Primera Air og WOW air, SAS-pilotstrejken i foråret samt hvad lufthavnen kalder strategiske rutetilpasninger hos Norwegian.

Men den nye takstaftale, der trådte i kraft den 1. april 2019, har også barberet noget af indtægterne fra flyselskaberne. Københavns Lufthavn nedsatte allerede den 1. april 2018 taksterne med 10 procent, og takstnedsættelsen betød også fem procent lavere trafikindtægter i 2019 i forhold til 2018.

Det kan rent konkret måles på indtægterne fra startafgifterne, der faldt med 4,5 procent til 329,5 millioner kroner i årets ni første måneder. Bedre så det ikke ud med passagerafgifterne, der landede på 860,4 millioner kroner og dermed faldt med 6,4 procent, hvilket alene svarer til 59,3 milioner kroner.

Over 20 nye butikker og restauranter
Mens trafikindtægerne faldt, så var der til gengæld positiv udvikling i den ikke-aeronautiske omsætning. Her steg indtægterne, trods et marginalt fald i antallet af passagerer, med to procent til i alt 1.440,9 millioner kroner for de første ni måneder af 2019.

Omsætningsstigningen i den ikke-aeronautiske del var på 27,7 millioner kroner, og det skyldes udelukkende en positiv fremgang i koncessionsindtægterne fra lufthavnens shoppingcenter. Disse indtægter steg alene med 34,3 millioner kroner år til dato, og det skyldes etableringen af et 4.000 kvadratmeter stort område mellem Finger A og Finger B i Terminal 2. Her kunne der åbnes flere end 20 nye butikker og restauranter, der sammen med et forbedret shop- og brandmix, har sikret en omsætningfremgang på 5,2 i shoppingcentret.

Til gengæld var der et fald i parkeringsindtægerne på 3,9 procent som følge af færre lokaltafgående passagerer, og det har alene kostet 12,4 millioner kroner frem til 30. september i år.

God underliggende vækst
Trods faldet i omsætning og overskud er lufthavnen fuld af fortrøstning i forhold til fremtiden. 

“Når man korrigerer for de ekstraordinære forhold som for eksempel konkurser og SAS-strejken, er der en underliggende vækst i afgående passagerer på cirka to procent. Det er især drevet af fremgang i antallet af transferpassagerer. Det er med til at understrege CPH’s position som europæisk hub. Samtidig kan vi se, at der er lidt færre lokaltafgående passagerer, ligesom indenrigstrafikken også har vist vigende tendenser,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye i en kommentar til kvartalsresultatet.

Samlet forventer Københavns Lufthavne A/S et overskud før skat for 2019 på mellem 1.250 og 1.350 millioner kroner.

 

Relaterede artikler:

Takstnedsættelser rammer bundlinjen hos CPH

CPH kan få konkurrence på lufthavnsparkering

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart