CPH først i verden med Google-briller

Københavns Lufthavn er den første i verden til at anvende en særlig interaktiv brille fra Google.

Passagerer og ansatte i Københavns Lufthavn har den seneste tid kunne se flere af lufthavnens servicepersonale rende rundt med briller. Også dem der normalt ikke bruger briller. Lufthavnens ”duty managere” har nemlig været forsøgskaniner i forhold til en særlig ”Google brille”, der giver informationer uden at man skal kigge ned. Informationerne bliver præsenteret på en form for ”heads up display”.

Brillen er desuden udstyret med et kamera, der gør det muligt behandle den information som medarbejderen kigger på. Det kan eksempelvis være ved lynhurtigt at oversætte tekst ved hjælp af Google Translate-tjenesten.

Københavns Lufthavn er den første lufthavn i verden til at teste Google Glass. Tilbagemeldingerne fra både passagerer og lufthavnens serviceteam har været positive.

“Vi fandt Google Glass meget nem at bruge og mere brugervenlig end andre enheder såsom tablets. Vi kan reducere mængden af ​​papirer, som vores duty managere er nødt til at bære for at give god kundeservice, såsom vagtplaner, peak prognoser, passagertal og oversigter over flyankomster med krydstogtpassagerer. Fordi enhederne er håndfrit, er vores ledere ikke nødig at fokusere på en skærm og kan nemmere tale med vores passagerer,” siger Marie-Louise Lotz, direktør for kundeservice i Københavns Lufthavn.

Udveksle informationer
Testpersonerne havde adgang til tjenester som Google Translate og information om gates, bagagebånd og status på flyankomster og flyafgange. Det hjalp dem med at forbedre dialogen med passagererne. Deling af oplysninger med andre kolleger på vagt ved hjælp af kameraet gav et nemmere samarbejde mellem duty managerne i lufthavnen. De kunne uden problemer opholde sig vidt forskellige steder i lufthavnen og stadig udveksle informationer lynhurtigt.

Forsøget viste dog også, at der stadig er nogle tekniske problemer, som skal udbedres. Scanningfunktionen og batterilevetiden skal forbedres ligesom varmeudledningen under brug skal reduceres. Det er teknologivirksomheden SITA, der står bag forsøget. Her vil man gå tilbage til laboratoriet og udvikle videre på baggrund af erfaringerne fra Københavns Lufthavn.

Glædeligt overrasket
Når det kommer til reaktioner fra passagerer, så delte vandene sig. Yngre mennesker var glade og ivrige efter at se, hvordan de også kunne bruge teknologien. I modsætning hertil lagde den ældre generation ikke mærke til brillerne. Når de blev demonstreret for dem, blev de glædeligt overrasket over de ekstra fordele duty managerne var i stand til at levere.

“Københavns Lufthavn er altid på udkig efter måder at bruge innovative teknologier på for at gøre besøget i vores lufthavn til den bedst mulige oplevelse for passagererne. Denne test var meget lovende, og vi undersøger nu, hvordan vi effektivt kunne introducere ”wearable” teknologi til vores team,” siger Christian Poulsen, Chief technology officer i Københavns Lufthavn

Google Glass Projektet bygger på etablerede tjenester i lufthavnen, herunder fælles check-in, selvbetjent bagageaflevering og selvbetjente gates.