Antallet af ‘birdstrikes’ blev i 2013 reduceret fra 141 til 105 i Københavns Lufthavn. Specielt kollisioner med de såkaldte kritiske fuglearter er det lykkedes at få kontrol over.
Et Boeing 737-400 fly fra SAS fik den 23. juli sidste år fugle i motoren under opstart fra Københavns Lufthavn på en flyvning til Oslo. I en højde på 250 meter observerede piloterne fugle foran flyet, men det var ikke muligt at undgå at ramme fugleflokken.
SAS-flyet fløj ind i flokken af gravænder og fik problemer, da en eller flere fugle beskadigede turbineblade på venstre motor. Det fremkaldte nogle kraftige motorvibrationer, hvilket fik flyet til at vende om og foretage en sikkerhedslanding i CPH.Flyet landede sikkert, men motoren var kraftigt beskadiget, og der lækkede flybrændstof fra motoren.
Havarikommissionen undersøgte hændelsen og har i en netop offentliggjort rapport konkluderet, at det ikke var muligt for Københavns Lufthavn fuglekontrol at observere eller forhindre fugleflokken i at komme ind over lufthavnsområdet, da det ikke var muligt på grund af fuglenes flyvehøjde.
Birdstrikes reduceret med 25 procent
Endvidere konstaterer Havarikommissionen med tilfredshed, at antallet af “birdstrikes“ – eller på dansk fuglekollisioner – er faldet betydeligt i 2013 i forhold til året før. I 2013 var der i Københavns Lufthavn blot 105 fuglekollisioner mod hele 141 året før. Målt i kollisioner per 10.000 operationer er raten således faldet fra 5,8 til 4,3.
”Vi arbejder kontinuerligt på at reducere antallet af birdstrikes, og det vigtigste for os er, at vi efter et målrettet arbejde har kunnet nedbringe antallet af kollisioner med såkaldte ’kritiske fuglearter’. Her er mængden af birdstrikes faldet støt gennem de seneste fire til fem år,“ forklarer Søren Hedegaard Nielsen, der er pressechef hos Københavns Lufthavn.
Kritiske fuglearter er enten store fugle som gæs eller flokdyr, som typisk er rungduer. Eksempler på lufthavnens målrettede arbejde er en udvidet jagtsæson på ringduer, hvor lufthavnen har fået en særlig tilladelse til at nedbringe bestanden af ringduer før den egentlige jagtsæson indledes.Et andet tiltag fra lufthavnens side, at mågejægerne fra april til juli målrettet arbejder på at nedbringe bestanden af yngledygtige måger, hvilket betyder, at antallet af kollisioner med måger er raslet ned i de seneste år.
Hele CPH´s manøvreområde patruljeres døgnet rundt af de såkaldte mågejægere, der har til opgave at sørge for, at antallet af fugle, der rammer fly ved start eller landing, minimeres mest muligt. Mågejægerne anvender blandt andet hunde i arbejdet, men der benyttes også angstskrig udsendt fra højttalere på patruljebilernes tag, skræmmeskud og som sidste mulighed skarpe skud for at holde fugle væk fra lufthavnens område.