CPH i dialog med nye selskaber til lavpristerminal

Københavns Lufthavn er i dialog med flere luftfartsselskaber, som er interesserede i at gøre easyJet selskab i lavprisfingeren CPH Go.

EasyJets passagerer får sandsynligvis snart selskab af passagerer fra et eller flere andre luftfartsselskaber i Københavns Lufthavns særlige lavpristerminal, CPH Go.

CPH Go blev indviet den 31. oktober 2010, da det britiske lavprisflyselskab easyJet sendte sin første maskine afsted fra lavprisfingeren. Siden hen er det ikke lykkedes lufthavnen at overtale andre luftfartsselskaber til at benytte den skrabede terminal, hvor lufthavnens traditionelle træparketgulve er blevet erstattet af betongulve.

Men det kan snart ændre sig.

”Vi snakker med et par selskaber, som er seriøst interesserede i at benytte CPH Go,” forklarer Carsten Nørland, salgsdirektør i Københavns Lufthavn.

Ifølge Carsten Nørland er det ikke så meget lufthavnens passagertakster, der gør CPH Go interessant. Det er de såkaldte totalomkostninger ved at operere fra Go, som luftfartsselskaberne finderinteressante.

Inden den kom til verden
Det har ellers været svært for lufthavnen at få luftfartsselskaberne til at se ideen i at benytte lavprisfingeren.

Ryanair havde lagt billet ind på landingstilladelser i Københavns Lufthavn i denne kommende vintersæson. Men selskabet trak for få uger siden følehornene til sig igen. Fra flere sider har der ellers været peget på, at CPH Go var skræddersyet til Ryanair.

Hos Norwegian og det daværende Cimber Sterling afviste man allerede inden fingeren kom til verden i oktober 2010, at rykke ind i den spartansk indrettede afgangshal, der rent arkitektonisk ligger lysår væk fra resten af lufthavnen.

Sløjfede transferkrav
Kritikken fra selskaberne har blandt andet gået på, at lavprisfingeren ikke kunne bruges, hvis man havde transferpassagerer. Det krav sløjfede lufthavnen sidste år efter pres fra konkurrencemyndighederne. Et træk som burde gøre lavprisfingeren mere attraktiv for lavprisselskaber som Norwegian og spanske Vueling.

Carsten Nørland peger på, at easyJets passagervolumen er vokset med tyve procent om året mens selskabet har opereret fra CPH Go. Statistik fra lufthavnen viser dog, at easyJets vækst var lige så stor før som efter, at selskabet rykkede flyene fra den almindelige del af lufthavnen og over i CPH Go.

Københavns Lufthavn offentliggjorde sine planer om at etablere en særlig lavprisfinger i 2008. Kun få måneder efter, at en gruppe erhvervsfolk havde lanceret deres planer om, at bygge en alternativ lavpristerminal med navnet Terminal A på lufthavnens arealer. Mens CPH Go snart kan fejre to års fødselsdag, så venter Terminal A stadig på myndighedernes godkendelse af projektet.