A320 over Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

CPH lancerer flyovervågning for naboerne

Københavns Lufthavn lancerer i dag kl. 12 en ny webportal, hvor naboer til lufthavnen og andre interesserede vil kunne følge med i alle ankommende og afgående fly.

Flight tracking kendes fra webportaler, hvor det er muligt at følge flyenes færd, når de arbejder sig igennem luftrummet. I dag kl. 12 lancerer Københavns Lufthavn sin version med navnet WebTrak. Den gør det muligt at følge samtlige fly til og fra lufthavnen og få informationer om flytyper, starter, landinger og støj.

Københavns Lufthavn ønsker med webportalen at gøre dialogen om især støj fra flyvninger meget lettere. Selvom lufthavnen kun havde ti støjklager i 2012, ønsker lufthavnen at stille al sin viden til rådighed for såvel naboer som andre interesserede om, hvor meget de enkelte fly støjer.

”At være helt åben omkring støjforholdene i Københavns Lufthavn er vigtigt for os. Vi ønsker et godt forhold til vores naboer. Sammenligner man os med andre større europæiske lufthavne, modtager vi faktisk få klager set i forhold til passagertallet, hvilket selvfølgelig er en ringe trøst for dem, der føler sig generet,” forklarer miljøchef i Københavns Lufthavne, Inger Sturm til CHECK-IN.dk.

Adresse-baseret information
WebTrak dækker alle flyvninger hele vejen fra 5.000 meters højde og ned til startbanen og indtil gaten og retur igen. Detaljegraden i, at WebTrak også dækker bevægelser på jorden, er helt unik sammenlignet med de 70-80 andre lufthavne i verden, som har lignende systemer.

WebTrak dækker i en radius på op til 40 kilometer med CPH som centrum. Ved at indtaste sin adresse i WebTrak kan man få information om både støj, afstand og flytype på de fly, som er fløjet forbi. Der er således lagt op til en let måde at søge de informationer om flytrafikken, man er interesseret i.

”WebTrak er et værktøj for dem, som vil vide mere om lufthavnens flyoperationer både til lands og i luften. Som nabo til lufthavnen kan den være en hjælp i informationssøgning og kontakten til Københavns Lufthavn,” oplyser kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne, Henrik Peter Jørgensen.

Med WebTrak bliver det også muligt at rette direkte henvendelse til CPH med såvel generelle støj- og miljøhenvendelser som spørgsmål til en specifik flyvning. Intentionen med portalen er således også at give bedre forudsætninger for at opklare spørgsmål eller rette henvendelse til lufthavnen om støj fra fly, eller flyvning generelt.

To timers forsinkelse
At støj er blevet et centralt element i WebTrak, har rod i Københavns Lufthavns miljøindsats. Selvom luftfart også er forbundet med andre miljøproblemer end støj, som eksempelvis CO2, er det alene støj, som WebTrak er designet til at give miljøinformationer om. Støjmålingerne sker på 12 målestationer i og omkring lufthavnen.

”Man kommer ikke til at kunne se CO2-udledningen fra flyene i WebTrak. Men det er da en interessant tanke, og vi offentliggør jo allerede detaljerede informationer om flyselskabernes udledning i lufthavneni vores CSR rapport ’CPH & Samfundet’,” oplyser Inger Sturm.

Selvom WebTrak gør det muligt at blive klogere på støj fra fly, er det dog endnu ikke muligt, at følge flyene i realtid, så man kan gribe sin computer med det samme efter at have observeret et fly, som man oplever som generende.

I WebTrak offentliggøres informationerne med to times forsinkelse. Det sker af sikkerhedshensyn. Forsinkelsen forventes dog at blive reduceret over tid, efterhånden som system og processer tillader det. Trafikstyrelsen har i første omgang givet tilladelse til offentliggørelse af data med minimum en times forsinkelse.

”Som nabo til Københavns Lufthavn ville det optimale et WebTrak uden forsinkelse. På grund af nogle datatekniske og sikkerhedsmæssige forhold, som vi naturligvis vægter allerhøjest, lancerer vi i første omgang med to timers forsinkelse. Man må altså notere tidspunktet for observationen, og vente lidt med at gennemføre søgningen. Til gengæld er alle data søgbare tre måneder tilbage i tiden,” fortæller Inger Sturm.

Med WebTrak er det muligt at følge alle fly, hvilket ikke er så lidt endda. Den populære og kendte flight tracker, FlightRadar24, viser kun fly med GPS transmitter (ADS-B). I 2012 havde omkring 44 procent af flyene ikke denne transmitter, og var derfor ikke præsenteret på FlightRadar24, men vil kunne ses på CPH’s nye WebTrak.

Link til WebTrak

Foto: Tobisch