(Foto: Oslo Lufthavn)

CPH overhalet af Oslo

Trods en passagerfremgang måtte Københavns Lufthavn se sig slået af Oslo Gardermoen med over 11.000 passagerer i den forgangne måned.

Selvom tallene taler sit tydelige sprog og Københavns Lufthavn hvert eneste år har haft flere passagerer på årsbasis end Oslo Gardermoen, er de norske konkurrenter i de senere år langsomt begyndt at nærme sig danskerne.

I februar 2013 lykkedes det for første gang nogensinde for Norges største lufthavn at have flere rejsende end Københavns Lufthavn i en enkeltstående måned, og selvom Københavns Lufthavn i hele 2014 havde næsten halvanden million flere passagerer end Gardermoen, så formåede nordmændene at distancere Skandinaviens største lufthavn i tre af årets måneder.

Sidste år lykkedes det så Københavns Lufthavn at tilbageerobre pladsen som Nordens største i februar, men dette kun for en kort stund. Således havde Oslo Gardermoen 1.688.800 passagerer i den forgangne måned, hvilket sammenlignet med Københavns 1.677.200 er præcis 11.600 flere passagerer og skyldes en vækst på 2,9 procent i den norske lufthavn.

Stor vækst på London-rute
Trods dette kan CPH prale af at have sat passagerrekord for 22. måned i træk. Sammenlignet med i fjor har lufthavnen i Kastrup præsteret en vækst på 1,2 procent trods strejke hos SAS i februars sidste dage.

Dette skyldes blandt andet en stigning 1,4 procent på europatrafikken, hvor især London gjorde sig stærkt bemærket med vækst på hele 12,3 procent i forhold til 2014.

Dermed er ruterne til den engelske hovedstad fortsat de klart største ud af København, og den position vil blot blive yderligere konsolideret, når Ryanair den 26. marts åbner en rute til London Luton. I forvejen flyver SAS, British Airways, Norwegian og easyJet mellem CPH og London-lufthavnene.

Identisk med i fjor
For anden måned i træk fandt den største stigning dog sted på de interkontinentale ruter, der oplevede en passagervækst på hele 3,9 procent, og det vækker glæde hos Københavns Lufthavn.

“Specielt de lange ruter viste fin fremgang i februar med en stigning på næsten fire procent i forhold til samme måned i fjor. Flyselskabernes vinterprogram i år er stort set identisk med i fjor, og derfor er det tilfredsstillende, at den interkontinentale trafik vokser,” siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i CPH.

Til gengæld faldt indenrigstrafikken med hele fem procent, noget som Københavns Lufthavn begrunder med lavere kapacitet på en række danske ruter.