EasyJet-fly foran CPH GO-fingeren i Københavns Lufthavn. (Foto: Arne V. Petersen / Københavns Lufthavn)

CPH tabte basekamp til Hamborg

Det blev Hamborg Lufthavn, der løb af med sejren om at blive easyJets første nordeuropæiske baselufthavn. Dermed er Københavns Lufthavn endnu engang forbigået som base for easyJet.

Hamborg Lufthavn bliver fra foråret næste år easyJets 23. base i Europa, når det britiske lavprisselskab stationerer tre Airbus A319-fly i lufthavnen. Dermed må Københavns Lufthavn konstatere, at de trak nitten i kampen om at blive ny baselufthavn.

På Amager har man længe bejlet til easyJet, der blandt andet har haft Københavns Lufthavns lavprisfinger CPH GO næsten for sig selv. Kun i denne sommer har hollandske Transavia gjort easyJet-flyene selskab få gange om ugen. Og i næste måned er easyJet igen alene i lavprisfingeren.

Men Københavns Lufthavn er igen og igen blevet mødt af budskabet fra easyJet om, at det er for dyrt at operere fra København. På trods af at easyJet i forvejen får lufthavnens billigste produkt, CPH GO.

EasyJet flyver i dag årligt cirka 500.000 passagerer til og fra Hamborg. Ved at stationere tre fly i lufthavnen og oprette 15 nye ruter oveni de eksisterende seks, regner selskabet med at kunne runde en million årlige passagerer til og fra den tyske storby.

CPH stadig større
Københavns Lufthavn kan trøste sig med, at på trods af at Hamborg vandt base-kampen, så vil Københavns Lufthavn stadig være en større easyJet-destination. I år forventes 1,4 mio. easyJet-passagerer at flyve til og fra København på selskabets 12 ruter. Som CHECK-IN.dk kunne afsløre i sidste uge, så planlægger easyJet næste år at åbne yderligere en rute med en kapacitet på 57.000 passagerer i sommerhalvåret. Dermed vil Københavns Lufthavn sandsynligvis passere 1,5 million-mærket længe før Hamborg når millionen.

Desuden forsøger Københavns Lufthavn at vende base-valget til noget positivt ved at fokusere på, at det muligvis kunne betyde en ny easyJet-rute fra Hamborg til København. Om det er denne rute easyJet har budgetteret med i sine forventninger til sommerkapacitet til og fra København vides ikke.

Hamborg er ikke den eneste lufthavn i nabolaget, som easyJet styrker. Også i Berlin Schönefeld opruster selskabet med et enkelt fly mere, så man fremover vil have otte fly stationeret i lufthavnen. Det vil betyde, at easyJet kan fragte ca. 130.000 flere passagerer, ud over de fire millioner selskabet har fragtet fra Berlin de sidste 12 måneder. Det er en stigning på 9,5 pct. i forhold til det foregående år.