Indgangen til Terminal 3 i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: CPH)

CPH: Undskyld vi roder

Københavns Lufthavn er i gang med bygningsarbejder i Terminal 3 på landside, hvilket vil betyde byggerod de kommende måneder.

Det skal være skidt, før det bliver godt, lyder et gammelt dansk mundheld. Det er meget rammende for den ombygning, der i disse måneder er i gang i Københavns Lufthavn.

I øjeblikket sker der rigtig meget på landside i Terminal 3. Der arbejdets fortsat med udskiftning af granitgulvet, og da det er nødvendigt at gennemføre dette arbejde i små felter for at minimere generne for passagererne, står det stadig på. I begyndelsen af 2018 ventes CPH dog endeligt at have endeligt afsluttet arbejdet med udskiftning af gulvet.

Fremover bliver der mere også trappemotion og mindre bekvemmelighed, når den østlige rulletrappe til SAS Fast Track og security bliver fjernet. Det sker i disse dage, hvor lufthavnen har opsat byggevægge, som skærmer af, mens rulletrappen afmonteres. Trappen bliver fjernet for at skabe bedre forhold omkring pultene til SAS Check-in samt give mere plads til ventende og ankommende passagerer, der fremover vil få bedre oversigts- og flowforhold.

“Tidligere kunne man gå lige igennem. I de kommende måneder vil der være byggeaktivitet som man skal udenom, og der vil være mere støj og bygningsarbejder. Vi forsøger at skærme det så meget af som muligt, men man kan ikke blot gøre, som man plejer. Der vil være mere trængsel, og et andet visuelt udtryk. Man kan opleve, at skulle løbe spidsrod frem og tilbage mellem nogle ting,” forklarer pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Gangbro til Terminal 2 færdig til sommer
Ombygning af DSB Billetsalget begyndte i sidste uge, og det ventes at stå færdigt i januar 2018. Det betyder en fordobling af automater samt kø-arealet tættere på facaden. Det skulle også skabe mere plads og give bedre forhold for passagererne.

Endelig går håndværkerne nu i gang med at udbygge gangarealet mellem Terminal 2 og 3, så flowbredden kan blive større,  hvilket vil skabe en bedre passageroplevelse. Arbejdet med gangbroen i første sals højde er også påbegyndt, og det betyder, at passagererne fremover vil kunne gå direkte fra Metroen over til sikkerhedskontrollen og videre i Terminal 2, uden at skulle benytte det travle gulv i bunden af Terminal 3. Dette arbejder fortsætter dog indtil sommer.

Den nye sikkerhedskontrol er snart færdig – forventeligt inden udgangen af december. Det er dog først planen officielt at indvie byggeriet i starten af februar, inden vinterferien sætter ind. Med den nye udbyggede sikkerhedskontrol vil der fremover være 24 spor til rådighed, og rejsende på indenrigsruterne vil stadig have det separate indenrigsspor til rådighed.

I stueplan under Terminal 2 er der også blevet mere plads til rådighed. Indtil videre har blandt andet Riccos Kaffebar og 42Raw åbnet op, og inden udgangen af november, skulle den del stå færdig.

“Vi beklager generne. Det mest larmende arbejde udføres om natten, men der vil stadig være mindre æstetiske gener og andre småting, der kan forstyrre oplevelsen,” understreger pressechefen.

 

Relaterede artikler:

CPH snart klar med udvidet security-område

Københavns Lufthavn bygger bro over rejsekaos

CPH viste udvidelsesplan frem

CPH udvider bagageudlevering

CPH gør klar til automatisk paskontrol