CPH: Værre end samme tidspunkt sidste år

Weekendens store snemængder over Europa har også sat sin tydelige effekt på flytrafikken til og fra Københavns Lufthavn, der på nuværende tidspunkt er hårdere ramt end vinteren sidste år, hvor sneen meldte sin ankomst i begyndelsen af december.

I weekenden blev store dele af den europæiske flytrafik lammet p.g.a. store mængder sne nedover start- og landingsbanerne. I Københavns Lufthavn mærkede man også til det hårde vintervejr, dog ikke på niveau med snekaoset i London-Heathrow, Paris-Charles de Gaulle og Frankfurt Airport. Alligevel måtte man i Københavns Lufthavn aflyse 50 afgange søndag, og mandag blevogså en række flyafgangeaflyst p.g.a. vintervejret. Aflysningerne drejede sig hovedsageligt om afgange til og fra London, Paris og Frankfurt.

Sidste år havde Københavns Lufthavn den hårdeste vinter i mange år, men allerede i begyndelsen af denne vintersæson, der ”kun” har stået på i en lille måned,er Københavns Lufthavn på nuværende tidspunkt hårdere ramt end samme tid sidste år.

”Vinteren har været streng indtil videre, og den har påvirket trafikken langt mere end sidste år påsamme tidspunkt p.g.a. de store mængder sne og envind fra en uheldig retning. Sædvanligvis kalkulerer vi med 20-30 dage med snefald i en dansk vinter, og dette mål er ved at være nået, inden vi har passeret jul,” forklarer pressechef i København Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen, til CHECK-IN.dk.

Søren Hedegaard Nielsen lægger ikke skjul på, at vinterens strabadser ligeledes er enstor omkostningspost for lufthavnen, der bruger fraen halv til en hel million kroneri døgnet på de dage, hvor der skal ryddes sne på banerne.

”Det er dyrt at være lufthavn på den nordlige halvkugle i disse tider.”Mandskabet i Københavns Lufthavn bliver sat på en prøve, når start- og landingsbanerne skal ryddes, og her kæmper man, ifølge Københavns Lufthavn, med at opretholde driften.

”Vores sikkerhedsmandskab, der står for at rydde start- og landingsbanerne og tage sig af sne-problemerne, er blevet og bliver fuldt testet, og de begynder at blive trætte, fordi de nu har kørt på i tre uger. Vi bestræber at have tilstrækkeligt med mandskab til at rydde sneen for derved at opretholde den rette kapacitet,” siger Søren Hedegaard Nielsen, der tilføjer, at lufthavnen har små 200 ansatte til at tage hånd om sne-problemerne.

Eftersom Københavns Lufthavn er geografisk placeret med vand på tre sider af lufthavnen, har lufthavnen sine egne, opsatte målestationer, der kan give en prognose på de kommende vejrudsigter. Dette er med til at hjælpe lufthavnen til at forudse, hvilke baner, man kan holdeåbne.

Foto: Københavns Lufthavn erhårdere ramt af vintervejret end på samme tidspunkt sidste år.