CPH vært for konference om flystyrt

Brandmænd fra lufthavne over hele verden samles i disse dage i Københavns Lufthavn, for at høre om kollegers erfaringer med store flystyrt.

150 brandchefer fra lufthavne i 29 lande verden over sætter i dag og i morgen hinanden stævne i Københavns Lufthavn til den årlige konference i luftfartsbrandmændenes internationale sammenslutning, International Aviation Fire Protection Association.

På programmet er blandt andet flyulykker og hvordan de blev håndteret.

”Lufthavne, der har haft en hændelse eller en ulykke, lægger kortene på bordet og fortæller åbent om hvad der gik godt og hvad der gik dårligt,” fortæller konferencens vært, Københavns Lufthavns brandchef, Søren Herskind.

En af de ulykker, som brandcheferne skal høre om, var da en Boeing 737-800 fra Turkish Airlines den 25. februar 2009 styrtede ned under indflyvningen til Amsterdams Schiphol lufthavn. Ni personer blev dræbt ved ulykken. Flere vidner og overlevende passagerer vurderede efterfølgende, at det tog brandbilerne 20 til 30 minutter at nå frem til ulykkesstedet. Ifølge den hollandske avis De Telegraaf, blev brandbilerne i første omgang sendt til et forkert sted.

Forurening af grundvand
Brandmændene diskuterer også de nyeste trends inden for brand og redning i forbindelse med flyulykker. Det kan være nye typer skum, nye værktøjer eller aspekter af redningsarbejdet, som tidligere ikke var særlig højt prioriteret.

En ting, som man ikke bekymrede sig så meget om for år tilbage, er slukningsarbejdets efterfølgende miljøpåvirkninger. For de væsker man ofte bruger til bekæmpelse af flybrande kan skabe kæmpe forureninger af undergrunden og i værste fald grundvandet eller lokale floder og åer.

”Som brandmænd har vi naturligvis primært fokus på første indsatsen. Altså at få slukket branden og reddet passagerer og besætningsmedlemmer ud. Men det er også vigtigt, at vi tænker ud over de første 30 minutter. Det er også væsentligt hvornår lufthavnen kan være i drift igen,” forklarer Søren Herskind.

Brandmændene skal også høre oplæg fra flyproducenten Airbus og firmaet Rosenbauer, der bygger brandbiler til lufthavne. Fredagens program afrundes med et besøg på Københavns Lufthavns træningsområde i lufthavnens sydlige del.