CPH: Vi kan også lave ‘connect-service’

I Londons Gatwick-lufthavn er der etableret en bagageservice, hvor lufthavnen hjælper med at transferere bagage fra ankommende selskaber til Norwegians flyafgange. Modellen er tidligere blevet afvist af CPH.

Fredag den 3. maj 2013 landede et brev på bordet i Thomas Woldbyes chefkontor i Københavns Lufthavn. Afsenderen var Danfoss-ejeren Jørgen Mads Clausen i sin egenskab af formand for Sønderborg Lufthavn.

Den sønderjyske virksomhedsejer var utilfreds med, at det ikke er muligt for Københavns Lufthavn at tilbyde en transfer-bagageservice i CPH i de tilfælde, hvor flyselskaberne ikke har et såkaldt interline-samarbejde. Det har stor betydning for Alsie Express, der flyverfem gange om dagen fra Sønderborg til København, da flyselskabet ikke har interline-aftaler med andre flyselskaber i København. Derfor skal rejsende fra Sønderborg selv bære bagagen til terminal 2 og 3, hvis de skal videre på en udenlandsrejse, når de ankommer til indenrigsterminalen i CPH.

Københavns Lufthavn kommenterede henvendelsen fra Sønderborg Lufthavns formand således:

“Vi vil hellere end gerne gøre det let og smertefrit at skifte fly mellem indenrigs og udenrigs i CPH, men Jørgen Mads Clausens forslag kan desværre ikke lade sig gøre – hverken i København eller andre store europæiske lufthavne. EU-regler betyder, at vi som stor lufthavn ikke må gå ind på handlingselskabernes område og håndtere bagage. Ansvaret for bagagehåndterling ligger hos flyselskaberne og de handlingselskaber, som i praksis løser opgaverne for flyselskaberne. Så selvom vi etablerer et bag-drop, er der ingen handlingselskaber, der vil tømme det for bagage, når der ikke er nogen samarbejdsaftale om transfer mellem to flyselskaber,“ udtalte Thomas Woldbye til CHECK-IN.dk som svar på brevet fra Danfoss-bossen.

Nyt koncept i Gatwick Lufthavn
Nu er der imidlertid dukket en løsning op i en anden europæisk lufthavn. En løsning, der stort set modsvarer det ønske som Jørgen Mads Clausen fremsatte overfor Københavns Lufthavn i maj måned.

Det er Gatwick Lufthavn i London, der tilbyder en ny bagagehandlingservice under navnet “Gatwick Connect“. I første omfang er det Norwegian og Virgin, der har valgt at tilslutte sig konceptet, men Gatwick Lufthavn lover at flere flyselskaber er på vej.

Gatwick Connect er en gratis service for passagererne. Når man ankommer med et fly i lufthavnens nord- eller sydterminal, henter man sin bagage på båndet og går til nærmeste Gatwick Connect-skranke. Her kan man aflevere sin bagage, således at man ikke selv skal checke den ind igen, hvis man rejser med Norwegian eller Virgin.

Det er passagerernes eget ansvar selv at sikre sig, at de tilladte bagagestørrelser mellem afgående og ankommende selskaber er kompatible, og Gatwick Connect er heller ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser. Samtidig er det påkrævet, at passagererne på forhånd selv har foretaget check-in via web eller smartphone.

Afventer henvendelse fra flyselskaber
I Københavns Lufthavn har man ikke hørt om initiativet i Gatwick Lufthavn, men fastholder de tidligere standpunkter i sagen.

”Som vi har sagt hele tiden, er der intet til hinder for at lave en lignende løsning i Københavns Lufhavn. Vi kan godt etablere en skranke, en pult eller et bagage-drop, men der skal stadigvæk være et handlingselskab bag skranken til at transportere kufferten videre til rette fly, for det er kun flyselskaberne og deres handling-selskaber, der må håndtere bagagen,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen til CHECK-IN.dk.

Han oplyser samtidig, at CPH vil rette kontakt til kollegerne i Gatwick for at høre nærmere om, hvordan deres løsning er skruet sammen.Man skal dog ikke vente, at Københavns Lufthavn bliver primus motor i at etablere en løsning.

“Der skal være nogle flyselskaber, der viser interesse for produktet, førend vi vil gå ind og se på mulighederne,“ understreger pressechefen.

Hos Norwegian vil man se positivt på et connect-produkt i Københavns Lufthavn.

“Vi synes, at Gatwick Connect er et spændende produkt, og Norwegian er altid interesseret i innovative løsninger, der kan komme vores passagerer til gode. Dette gælder også tidsbesparende services. Dette er et tiltag, som vi vil følge med stor interesse,“ siger Daniel Kirchhoff, der er PR- og kommunikationskonsulent hos Norweigan i Danmark.