Lidt flere end 2,5 millioner passagerer var ombord på Norwegians fly i februar, og det var 8,0 procent flere end sidste år, hvilket ifølge flyselskabet er helt efter planen.
I februar valgte 2.517.335 passagerer at flyve med Norwegian, hvilket var 187.329 flere end i samme måned året før, eller hvad der svarer til en vækst på 8,0 procent.
Dermed kan man se de første resultater af den kapacitetsreduktion, som Norwegian har annonceret for hele året, hvor selskabet netop skal have dæmpet væksten til mellem otte og 10 procent i gennemsnit for hele året. I første kvartal forventes kapacitetsvæksten at lande på 18 procent, mens væksten de efterfølgende to kvartaler forventes at ligge på henholdsvis 12 og 10 procent. I fjerde kvartal af 2019 er der slet ikke budgetteret med vækst.
Med den dæmpede vækst har Norwegian mulighed for langsomt at bevæge sig mod lønsomhed, selvom det tager et stykke tid af vende udviklingen.
”Vi er tilfredse med passagervæksten i februar, der er en periode, der traditionelt er præget af lavere rejseaktivitet. Efter en periode med kraftig ekspansion og betydelige investeringer aftager væksten, og vi ændrer strategisk fokus fra vækst til lønsomhed. Med en styrket finansiel position og reducerede omkostninger fremover, er vi godt rustede til at fortsætte kampen om kunderne, ikke mindst på langdistanceflyvningerne,” siger koncernchef i Norwegian, Bjørn Kjos.
Endnu en måned med underskud
Med det er ikke alene kapacitetsvæksten og passagertallet, der falder. Belægningen var i februar på 85 procent og dermed 2,2 procentpoint lavere end i februar året før.
Samtidig er enhedsindtægterne faldet med et procent til 0,26 norske kroner per produceret sædekilometer, hvilket på ingen måde dækker omkostningerne. Hos Norwegian koster det i øjeblikket omkring 0,41 norske kroner at producere én sædekilometer. Med en samlet produktion på 7.049 millioner sædekilometer i februar, er der kommet 1.832 millioner norske kroner i kassen fra billetsalget, mens omkostningerne til produktionen løb op i 2.890 millioner kroner.
Dermed skal Norwegian finde 1.058 millioner norske kroner et andet sted for at bringe balance i tingene. Med en forventet gennemsnitlig indtægt på salg af tillægsydelser på 169 norske kroner per passager, kan Norwegian formentlig indtægtsføre 425 millioner norske kroner på denne konto. Dermed mangler der stadig omkring 633 millioner norske kroner i indtægter, hvormed der er udsigt til endnu en måned med et stort underskud.
Kursen på Norwegian-aktien faldt mandag med 6,38 procent på Oslo Børs efter offentliggørelsen af trafiktallene. Det relativt store kursfald skyldes dog primært, at investorerne er nervøse i forhold de undersøgelser, der pågår omkring flyhavariet hos Ethiopian Airlines. Flyet, der styrtede ned søndag nær Addis Ababa, var af typen Boeing 737 MAX 8, som Norwegian i dag har 18 eksemplarer af fra en igangsværende ordre fra 2012, hvor det norske lavprisflyselskab bestilte 100 fly af denne type.
Relaterede artikler:
Sådan vil Norwegian komme ud af krisen
Norwegian tabte 26 millioner kroner om dagen