Danish Air Transport udfordrer SAS-selskab

Siden begyndelsen af 1970´erne har det SAS-ejede flyselskab Widerøe betjent flytrafikken til tre lufthavne i ø-gruppen Lofoten. Med virkning fra den 1. april overtager Danish Air Transport ruterne og udfordrer dermed Widerøe fra det norske selskabs hjemmebase i Bodø.

Det Vamdrup-baserede luftfartsselskab Danish Air Transport har efterhånden opbygget en solid ruteportefølje i det norske indenrigsmarked.

Senest har selskabet overtaget tre flyruter fra Moss Lufthavn Rygge, som det norske lavprisflyselskab Norwegian har valgt at opgive.

Torsdag kunne det norske Samferdselsdepartementet så endelig offentliggøre resultatet af et samlet ruteudbud på 18 ruteområder i Norge. Her løb Danish Air Transport (DAT)af med sejren ved at sikre sig en 3-årig kontrakt på ruterne fra Bodø til Svolvær, Leknes og Røst samt til Narvik (Framnes).

Dermed får DAT en kontrakt på Widerøes hjemmebase i Bodø og på ruter, som det norske flyselskab har betjent helt eller delvisttilbage fra 1965 ogfra begyndelsen af 1970´erne.

Irriteret over den danske opkomling

Danish Air Transports entré på Lofoten-ruterneer givetvis til stor irritation for det SAS-ejede norske selskab, der også kæmper en kamp med DAT i det sydlige Norge på ruten fra Skien til Bergen.

Netop Bodø Airport er hjemmebane for Widerøe. Det er her selskabet har sit hovedkontor, men selskabet opererer også fra baser i Sandefjord-Torp, Tromsø, Trondheim-Værnes, Bergen-Flesland og Oslo-Gardermoen.

Men også i Lofotenvar der i lokalsamfundet torsdag stor opstandelse, da Samferdselsdepartementets beslutning blev kendt. Den lokale Lofotenposten ryddede forsiden, og overskrifter som “Frygtelig trist dag for Widerøe“ prægede de mange historier.

“Jeg forstår godt, at dette kommer overraskende for befolkningen i Lofoten. De har været vant til at benytte sig af det tilbud, som Widerøe har, men jeg mener, at tilbuddet fra det nye selskabkan blive ligeså godt,“ siger samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til NRK.no.

Kommentarerne strømmede da også gennem torsdagen ind på Lofotenpostens netavis. Mange lokale frygtede, at DAT havde undervurderet de særlige vejrmæssige forhold, der gør sig gældende i området.

Hertil siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport. “De skal komme en tur ned til Florø og se vejret dernede. Der er betydeligt bedre vejr i Lofoten.“

DAT: “Bodø er et spændende område!“

At Lofoten-ruterne gik tilDAT kom ganske givet bag på Widerøe. Det danske flyselskab havde gået stille med dørene og købt to Dash-8 fly, der skulle bruges til den særlige operation.

Det har også krævet, at piloter og kabinepersonale har været på skolebænken i de seneremåneder for at kunne betjene den nye flytype. En operation der har været hemmeligholdt for at undgå, at konkurrenten Widerøe fik færten afplanerne.

“Bodø er et spændende område, og vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at opnå et godt og varigt samarbejde,“ siger Jesper Rungholm.

I mellemtiden vurderer Widerøes administrerende direktør Lars Kobberstad og bestyrelsesformand John Dueholm, hvordan man kan stække det danske flyselskabs fremmarch på det norske indenrigsmarked.

Den danske konkurrent hører nemlig til i kategorien “lille og vågen“.

“Vi er stadig en beskeden aktør i branchen. Til gengæld er det nok lettere for os at skabe et tæt samarbejde med kunder og leverandører. Beslutningsprocessen er ikke så lang,“ hedder det i en kommentar fra Jesper Rungholm.