Norwegian-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Ernst Tobisch)

Dansk medie afbryder samarbejde med Norwegian

Netavisen Zetland har efter interne drøftelser valgt at droppe sin deltagelse i Norwegian Reward, da det strider mod målet om et CO2-neutralt medie.

Kort før jul indgik den danske netavis Zetland et samarbejde med Norwegian, hvilket betød, at kunderne i det norske lavprisflyselskabs loyalitetsprogram, Norwegian Recward, blev tilbudt medlemskab af Zetland.

Men den aftale har det svært at finde fælles fodslag om i det danske mediehus, der har valgt at føre sig frem på at være CO2-neutral. Derfor er aftalen efter få måneder blevet opsagt, skriver Zetland.

Samarbejdet har betydet, at medlemmerne af Norwegian Reward fik 100 såkaldte cashpoint, når man vælger at prøve Zetland for 129 kroner i en måned. Et cashpoint svarer til en norsk krone.

Den vanskelige del af aftalen var, at Norwegian Reward-medlemmer hver måned fik indsat et antal cashpoints på kontoen, hvilket svarer til en rabat på 10 procent af Zetland-abonnementet. Dermed vil det være muligt at købe flyrejser hos Norwegian for cashpoint optjent ved at abonnere på det CO2-neutrale medie. Her hoppede kæden tilsyneladende af.

Vilkårene for Norwegian Reward-medlemmer i forbindelse med Zetland-samarbejdet.

“Det svarer måske ikke til vanvittigt mange flyveture reelt set. Men det var det punkt, der gjorde ondt. For dermed hjalp Zetland jo principielt til, at man kunne flyve mere, hvis man blev medlem gennem partnerskabet,” skriver Zetland.

“Svært at stå på mål for”
Efter forgæves at have forsøgt at overtale Norwegian til at ændre samarbejdsmodellen, så der ikke var cashpoints involveret, blev det nødvendigt at træffe beslutning om at afvikle det nye samarbejde.

Vi har lavet mange samarbejder gennem tiden, hvor vi tilbyder Zetland med rabat til særlige grupper. Jeg fattede først for sent, at kunderne optjener cashpoints’ ved at købe Zetland. Så principielt kan de komme til at flyve mere. Det er svært at stå på mål for, når vi synes, journalistikken skal gå forrest som et godt eksempel på klimaområdet,” udtaler chefredaktør Lea Korsgaard.

Hos Norwegian var man ærgerlige over, at det nye samarbejde skulle afvikles så hurtigt, men det var alligevel forståelse at hente.

“Vi fik en forespørgsel fra Zetland for et års tid siden, hvor de gav udtryk for ønske om at være med i vores loyalitetsprogram, og vi lancerede partnerskabet i december sidste år. Norwegian har en af verdens yngste og grønneste flåder, og arbejder hver dag på at mindske klimaaftrykket endnu mere. At Zetland nu har haft en intern proces er selvfølgelig fint. Vi mener, at klimaet har brug for en bred, åben og ærlig debat for at finde holdbare løsninger, hvis det skal batte – ikke at vi graver grøfter eller bygger forskansninger,” siger Norwegians danske kommunikationschef Andreas Hjørnholm til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

Kjos: Lad ikke klimaet kapre af hurtige, uvirksomme løsninger

Norwegian overvejer salg af loyalitetsprogram

Norwegian Reward runder fire millioner medlemmer