Dansk pilot ‘tegnede’ Dreamliner-logo på radaren

Danske Karsten Liljegren var kaptajn, da Boeing i sidste uge gennemførte en mere end 19 timer lang prøveflyvning med 787 Dreamlineren. Flyveruten efterlod et radarspor, der tegnede Boeing 787’erens logo.

Selvom de første Boeing 787 Dreamlinere allerede er leveret til det japanske flyselskab ANA, så fortsætter arbejdet med at teste flyet og få de amerikanske luftfartsmyndigheders blå stempel. Og den opgave ligger blandt andet i hænderne på danske Karsten Liljegren.

Han er tilknyttet Boeings ”Test Team” i Seattle i staten Washington – og en af de få piloter, som har certifikat til samtlige Boeing flytyper.

I sidste uge sad han bag styrepinden på en mere end 19 timer lang tur på knap 17.000 kilometer i luftrummet over USA. Ombord var tre piloter og to kontrollanter fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, der skulle kontrollere, at flyet er i stand til at lave de såkaldte ETOPS-flyvninger (Extended operations), hvor flyet flyver så langt som det overhovedet er muligt.

Med passagerer ombord vil flyets rækkevidde ifølge Boeings officielle tal ”kun” være 15.200 km. for 787-8-udgaven og 15.750 km. for 787-9.

Med vanlig amerikansk sans for iscenesættelse efterlod flyveruten et radarspor, der tegnede Boeing 787’erens logo.

Yngste danske svæveflyver

Karsten Liljegren gik som 14-årig solo som svæveflyver på Flyvestation Værløse. I øvrigt som den yngste dansker nogensinde – og uden sin forældres tilladelse.

En lav højde forhindrede ham i at blive uddannet i det danske flyvevåben og derfor gik turen til USA. I gennem karrieren har Karsten Liljegren fløjet stort set alt med ”faste vinger” – de første år som postflyver om natten og derefter som privatpilot på en Learjet. Han har fløjet for en række amerikanske ruteselskaber bl.a. United Airlines. Først som co-pilot, senere som kaptajn og senest som chefpilot i EOS, som bukkede under for et par år siden, da luftfartskrisen var på sit højeste.

Efter at have tilbragt et års tid i Rom for Boeing med at uddanne piloterne i det italienske flyvevåben til at håndtere tankflyet KC767A er Karsten Liljegren i dag – med 17.000 timer på sin logbog – en del af testteamet hos Boeing i Seattle i den amerikanske delstat Washington.

Blandt de kommende brugere af Dreamlineren i Nordeuropa er lavprisflyselskabet Norwegian samt netværksselskaberne Air Berlin, British Airways og polske LOT.

Læs også:

Første Boeing 787 Dreamliner leveret

Dreamlineren til Skandinavien i 2012