Vamdrup-baserede Danish Air Transport (DAT) er klar til at kæmpe for indenrigsruterne til Bornholm og Sønderborg, når Flybe og Skyways efter al sandsynlighed i denne uge annoncerer selskabernes respektive planer for det danske indenrigsflymarked.
Da Cimber Sterling-konkursen var en realitet den 3. maj, var Danish Air Transport (DAT) det første selskab til at lukke huller efter det danskbaserede flyselskab, der længe havde været i en dødskamp.
Årsagen til, at DAT kunne starte op med dags varsel var, at selskabet i hele april måned og frem til konkursen havde opereret to ATR-fly på vegne af Cimber Sterling. Fly og besætninger var således klar til at gennemføre den plan, som administrerende direktør Jesper Rungholm med rettidig omhu havde lagt i tilfælde af en konkurs hos Cimber Sterling.
Ruten København-Bornholm var umiddelbart den mest interessante for DAT. Først og fremmest fordi selskabet tidligere havde fløjet til klippeøen i Østersøen, men var blevet presset væk af Cimber.
Vil slå ring om Bornholm
I et foreløbigt trafikprogram frem til den 12. august tilbyder DAT fem rotationer på hverdage, tre rotationer på lørdage samt fire rotationer på alle søndage.
“Vi er kommet godt i gang på Bornholm og er forberedt på at kæmpe for ruten, hvis der kommer andre aktører ind. Vi er ved at slå ring om Bornholm og er godt undervejs,“ fortæller Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.
DAT-direktøren mener at have en klar fordel i, at man tidligere har fløjet til øen. Således erDAT ikke et ukendt selskab, hvorfor first-mover fordelen bliver endnu mere givtig.
“Vi har allerede pendler-ordningen oppe at køre. Vi har omkostningsbasen helt i bund. Vi er på hjemmebane fra basen i Københavns Lufthavn, og vi kan derfor producere et sæde billigere end eventuelle konkurrenter,“ siger Jesper Rungholm med henvisning til en forventet entré på ruten fra enten Flybe eller Skyways – og måske endda begge. Planer, der ventes annonceret i indeværende uge.
I forbindelse med Folkemødet på Bornholm fra den 14. til 17. juni har DAT indsat omkring 3.000 ekstra flysæder blandt andet ved brug af de store MD87-fly med plads til 135 passagerer.
Sønderborg-rute skal bygges op igen
DAT har også mødt stor opakningtil ruten mellem Sønderborg og København, men erkender samtidig, at det bliver en noget længerevarende proces at få ruten på fode.
“Sønderborg-ruten skal simpelthen bygges op igen. Men vi tror på det,“ siger Jesper Rungholm.
I først omgang er der frem til den 24. juni planlagt tre rotationer på alle hverdage. At der ikke er planlagt afgange efter den 24. juni hænger ifølge Jesper Rungholm sammen med usikkerhed omkring behovet i ferieperioden.
“Vi mangler en tilbagemelding fra det lokale erhvervsliv, hvad man vil i juli og industriferien. Det er et spørgsmål om, hvorvidt der er behov for en, to eller tre daglige rotationer.“
Erkender behov forbilletaftaler
Hos DAT erkender man samtidig behovet for de såkaldte ‘interline-aftaler’, således at billetterne udstedt af det danske flyselskab kan accpeteres af blandt andet SAS og eventuelle andre flyselskaber, der opererer til og fra Københavns Lufthavn.
Jesper Rungholm oplyser, at 95 procent af samtlige passagerer på ruten mellem Bornholm og København udelukkende benytter flyveturen som ren indenrigstransport, mens blot 5 procent rejser videre med fly fra København til andre destinationer.
På ruten fra Sønderborg til København er andelen af transfer-passagerer dog noget større.
“Der skal interline-aftaler op at stå,“ siger Jesper Rungholm, der samtidig afslører, at selskabet allerede er i dialog med SAS herom.