DAT kom aldrig i gang med Afrika-rute

Det danske luftfartsselskab Danish Air Transport (DAT) skulle efter planen have udlejet et ATR72-fly med besætning til af flyve for nyetablerede Airmel Líneas Aéreas fra den selvstyrende spanske by Melilla på den nordafrikanske kyst. Aftalen blev ikke til noget, da investorerne bag projektet angiveligt blev indbyrdes uenige.

Det Vamdrup-baserede danske luftfartsselskab Danish Air Transport har gennem de senere år haft stor succes med indenrigsflyvninger i Norge. En succes, der bliver udbygget i den kommende tid med nye ruter fra Rygge til Bergen, Stavanger og Trondheim.

Men hvor DAT kan fejre succeser på det norske marked, kniber det lidt med de seneste satsninger i Europa.

Konsortiet bag Airmel Líneas Aéreas havde per 1. juli 2011 valgt Danish Air Transport (DAT) som operatør på ruten fra Melilla på den nordafrikanske kysttil Málaga. Det skulle ifølge planen have sket påen udvidet ACMI-aftale, hvor DATskulle stillefly og besætning til rådighed samt sikre hele den operationelle drift inklusive vedligeholdelse og forsikringsforhold.

Planerne var at benytte et fly af typenATR72-200 med plads til 68 passagerer. Flyet skulle havehaft fast base i Melilla, hvorfor besætningen også ville få fast ophold i det nordafrikanske i aftaleperioden.

DAT bekræfter overfor CHECK-IN, at aftalen med det spanske konsortium ikkeblev til noget i første omgang. Det var angiveligt uenighed i investorgruppen, derfik aftalen tilkuldsejle i sidste øjeblik. Men ifølge DAT er der stadig en mulighed for, at projektet kan blive realiseret på et senere tidspunkt.

Pyrenæer-rute også stoppet

Men også på et andet europæisk projekt er skrinlagt hos DAT. Den 18. november sidste år overtog det danske selskabflyruten mellem Pau i Sydfrankrig og den italienske hovedstad Rom.Her blev der fløjet med ATR 42-500 turbopropfly med mellemlanding i den franske havneby Marseille.

Pau er hovedstad i departementet Pyrénées-Atlantiques, og har omkring 80.000 indbyggere. Men nabobyen Lourdes er en af den katolske kirkes største valfartssteder med omkring 6 millioner pilgrimme hvert år. Det varblandt andetbaggrunden for etableringen af ruten til Rom.

Pyrenæer-ruten blev indstillet, da de lokale myndigheder i Pau ikke ville fortsætte med ruten, der var subsidieret lokalt. DAT blev således betalt for selskabets rotationer og var principielt ikke afhængig af udviklingen i passagertallet på ruten.

Danish Air Transport stoppede på ruten fra Pau til Rom ved udgangen af juli måned i år.