I begyndelsen af juni åbner Danish Air Transport på ruten mellem Aalborg og København, og selskabet går dermed i konkurrence med SAS på den vigtige indenrigsrute.
Aalborg Lufthavn fik et chok, da Norwegian mandag meldte ud, at selskabet som udgangspunkt ikke forventer at operere i Danmark igen før sommertrafikprogrammet 2021.
Det norske lavprisflyselskab leverer omkring en tredjedel af de op mod halvanden million årlige passagerer i lufthavnen, og selskabet havde mellem syv og otte daglige afgange fra Aalborg til København før COVID-19-pandemien. I øjeblikket opererer Norwegian dog kun på norske indenrigsruter som følge af coronakrisen, mens der er lagt en plan for overlevelse.
I den seneste tid har Aalborg Lufthavn derfor haft dialog med to flyselskaber om at betjene ruten mellem Aalborg og København, hvor SAS i øjeblikket er eneste operatør med kraftigt reduceret kapacitet. Og lufthavnen har nu landet en aftale med Danish Air Transport (DAT).
Flyselskabet oplyser tirsdag, at det træder ind på indenrigsruten fra den 8. juni med pendlervenlige afgangstider.
”Det er en oplagt mulighed for DAT at træde ind på ruten. Vi har serviceret danske indenrigspassagerer siden 2012 med verdens grønneste fly, og nu er det Aalborgs tur,” siger Jesper Rungholm, administrerende direktør i DAT.
Vil øge kapaciteten senere
Det er første gang, DAT vil flyve mellem Aalborg og København. Selskabets øvrige aktiviteter fra den nordjyske inkluderer ad hoc-charterflyvninger og en succesrig sæsonrute til Bornholm.
”Vi starter forsigtigt efter corona-nedlukningen og så bygger vi op, som trafikken kommer tilbage. Passagererne kan glæde sig til gode priser fra 399 kroner, fantastisk on time-performance og 110 procent klimakompensation,” siger Jesper Rungholm.
Der bliver tre daglige afgange i hver retning på hverdage. Afgang fra Aalborg Lufthavn klokken 07.15, 09.40 og 16.45 med ankomst i Københavns Lufthavn 45 minutter senere. Der er ingen flyvninger lørdag, mens der bliver afgang klokken 11.45 og 16.45 på søndage.
På returflyvningerne fra Københavns Lufthavn er afgangstiderne klokken 08.30, 15.30 og 18.00 på hverdage, mens søndagens afgangstider fra CPH er klokken 13.00 og 18.00.
DAT-rute har stor betydning
I Aalborg Lufthavn er der glæde over, at DAT har valgt at etablere sig på ruten mellem Aalborg og København, nu hvor Norwegian efter alt at dømme ikke vil betjene ruten før næste år.
”Det betyder rigtig meget for os. Vi ved jo ikke, om Norwegian fortsætter med at flyve, og det bliver i virkeligheden først afgjort den 4. maj. Hvis nu Norwegian ikke vil flyve, er det ekstremt vigtigt, at vi har et selskab nummer to til at konkurrere med SAS på ruten. Det er godt for forbrugerne, at der er konkurrence på sådan et produkt. Så det er vi glade for,” siger Søren Svendsen, administrerende direktør for Aalborg Lufthavn, til CHECK-IN.dk.
I første omgang ville Aalborg Lufthavn afvente, at Norwegian ville afholde en ekstraordinær generalforsamling varslet til den 4. maj, men lufthavnen har altså allerede fået en ny operatør på plads.
Dialog med tredje selskab
Mandag i sidste uge genoptog SAS ruten mellem Aalborg og København med foreløbigt to daglige afgange. SAS havde den første dag i alt 33 passagerer på ruten, og dette tal var steget til 62 mandag i denne uge. Dermed er der et stigende antal passagerer på flyvningerne, og efterspørgslen går også i den rigtige retning.
”Selv om der ikke er mange passagerer på SAS’ afgange, så er det alligevel et tegn på, at der er ved at blive løsnet op. Der er nogle, som begynder at få behov for at komme frem og tilbage,” siger Søren Svendsen.
Før coronakrisen havde SAS ni daglige afgange fra Aalborg til København. De normalt 17 daglige afgange fra Aalborg med SAS og Norwegian er altså reduceret til to SAS-afgange i øjeblikket, og fra den 8. juni byder DAT således ind med yderligere tre daglige afgange. Og endnu et flyselskab kan være på vej til at betjene den populære indenrigsrute.
”Vi har stadig dialog med et andet selskab om at flyve på ruten til København. Men vi er ikke så langt som med DAT, men selskabet er stadig interesseret. Vi venter og ser, hvad der sker med dem,” fortæller Søren Svendsen.
For mange år siden var der tre operatører på Danmarks største indenrigsrute. Først var det SAS, Cimber og Sterling Airlines, og efter Sterling-konkursen tog Norwegian over, mens Cimber sidenhen trak sig.
Relaterede artikler:
Chok i danske lufthavne efter Norwegian-udmelding