Allerede samme aften som konkursen sendte Danish Air Transport fly afsted til Bornholm og Sønderborg.

DAT satser for alvor på Sønderborg-København ruten

Danish Air Transport går nu ‘all-in’ på ruten Sønderborg-København, hvor der fra 13. august flyves 18 gange om ugen i hver retning. Samtidig er aftalen med SAS på plads, således at der kan tilbydes gennemgående billetter.

Da Cimber Sterling gik konkurs i begyndelsen af maj måned, var der mange der tvivlede på de fremtidige muligheder for indenrigsruten fra Sønderborg til København.

Godtnokkunne Danish Air Transport (DAT) allerede fire timer efter Cimber Sterlings konkursbegæring udsende en pressemeddelelse om overtagelse af ruten fra det sønderjyske område. Men det var i første omgang med et såkaldt “nødprogram“ og efterfølgende et noget indskrænket sommerprogram.

18 ugentlige afgange
Men fra den 13. august satser DAT tilsyneladende fuldt og helt på Sønderborg-København ruten. Der flyves firerundture tilKøbenhavn på ugens første fire dage, mens det om fredagen vil kunne lade sig gøre at komme frem eller tilbage tre gange. I weekenden er det blot en enkelt flyvning søndag aften fra København til Sønderborg.

”Vi har efter sonderinger hos det lokale erhvervsliv besluttet, at vi vil satse fuldt og helt på at blive sønderjydernes ruteselskab, når det gælder flyvninger til og fra København. Vi tror på, at det er muligt at opbygge en levedygtig rute”, siger administrerende. direktør i Danish Air Transport, Lars Høeg, der påpeger, at forårets åbning af motorvejen mellem Kliplev og Sønderborg, har gjort Sønderborg Lufthavn til en endnu mere attraktiv mulighed for sønderjyderne fra Tønder til Haderslev.

Når der her tales om det lokale erhvervsliv er det ikke muligt at overse industrigiganten Danfoss, der har en kolossal betydning for lufthavnen. Det er da også Danfoss-familiens overhoved Jørgen Mads Clausen, der er formand for lufthavnens såkaldte advisory board, der herudover består afadm. direktør Kristian Strand fra Lodam Electronics, Jens Østerlund, ejer og bestyrelsesformand i Air Alsie, Dirk Nicolaisen fra Industri- og Handelskammeret i Flensborg, adm. direktør Peter Riggelsen fra Aabenraa-virksomheden Rimeco samt lufthavnschef Anders Sørensen.

Billetaftale med SAS
Det er da også en tilfreds lufthavnschef, der kan konstatere, at DAT nu tilsyneladende satser helhjertet på indenrigsruten til København samtidig med, at der er sikret en billetaftale med SAS.

”Det er positivt, at det fra den 13. august er slut med usikkerheden om, hvorvidt der er flyvninger til og fra København, og vi er meget tilfredse med, at DAT har sikret sig en aftale med SAS, så vores mange erhvervsrejsende kan checke ind til hele rejsen her i Sønderborg”,siger lufthavnschef Anders Sørensen.

Siden DAT overtog ruten med et nødprogram, har det kun været muligt at bestille nogle særlige billettyper på selskabets hjemmeside. Men fra den 13. august kan disse også sælges gennem rejsebureauerne samtidig med, at billetaftalen med SAS træder i kraft.

Aftalen mellem DAT og SAS betyder samtidig, at de rejsende ogsåfår mulighed for at benytte online check-in via dat.dk. For de mange, som kun rejser med håndbagage, vil det spare en del tid, fordi man kan gå direkte til gaten, oplyser DAT. Det vil være muligt at checke ind op til 22 timer før afgang.

Ingen flyvninger før 13. august
DAT har i øvrigt indstillet alle flyvninger til og fra Sønderborg Lufthavn i løbet af sommerferieperioden. Ifølge selskabet har der ikke vist sig den store rejselyst i de uger, hvor de mange erhvervsrejsende holder ferie.

”Vi håber, at vi løbende kan komme med endnu bedre muligheder og tilbud til de sønderjyske erhvervsrejsende. Det vil vi kigge på i takt med, at sønderjyderne vender tilbage til ruten”, forklarer Lars Høeg.

Dermed kunne der være udsigt til, at DAT hen ad vejen kan opgradere antallet af frekvenser, således at man når op på de 23 ugentlige afgange, som Cimber Sterling tilbød ved konkursen.

Men i første omgang skal ruten bygges op igen, da mange rejsende i den mellemliggende periode angiveligt har valgt at rejse ud af lufthavnen i Hamborg i forbindelse med udlandsrejser, ligesom tog og bil har været alternativet til de rene indenrigsflyvninger.