DAT-selskab skal flyve for Airberlin

DAT´s litauiske datterselskab DOT LT skal i juli måned vikariere for Airberlins Bombardier Q400-fly på ruten mellem Hamborg og Nürnberg.

Vamdrup-baserede Danish Air Transport (DAT) har et litautisk datterselskab, der i direkte oversættelse hedder Danu Oro Transportas (DOT LT). Ligesom det danske moderselskab er det litauiske flyselskab beskæftiget med at flyve for andre flyselskaber, der ikke selv har den nødvendige kapacitet til rådighed.

Det er netop tilfældet med tyske Airberlin, der i juli måned har svært ved at skaffe piloter og besætning til Bombardier Q400-fly, der anvendes pål selskabets indenrigsrute mellem Hamborg og Nürnberg. Derfor er DAT´s litauiske datterselskab indlejet på en kortvarig ACMI-kontrakt frem til den 1. august.

DOT LT vil anvende et ATR72-200 med 68 sæder til at beflyve ruten på vegne af Airberlin. Der skal flyves i alt 23 ugentlige afgange på ruten, hvilket vil sige fire rotationer på hverdage samt tre rotationer i løbet af weekenden.

Nye opgaver på vej i Sverige
Et af DOT-flyets seneste opgaver var at flyve på kontrakt for ukrainske AeroSvit mellem Vilnius og Kiev. Denne aktivitet ophørte dog i begyndelsen af året, da AeroSvit kom ud i økonomiske problemer.

Men nye opgaver er på vej for DOT LT.

“Vi har skrevet langtidskontrakt med det svenske regionale flyselselskab NextJet, hvor vi skal beskæftige et ATR72-fly fra august måned og helt frem til foråret,“ fortæller Jesper Rungholm, der er administrerende direktør i Danish Air Transport.

Nex TIME Jet AB er det formelle navn for NextJet, der har ABBA-guitaristen Björn Ulvaeus som en af de økonomiske bagmænd. NextJet omsætter årligt for omkring 450 mio. kroner og har 250 medarbejdere. Der flyves med 16 fly til i alt 17 destinationer fra Östersund og Hemavan i det nordlige Sverige til København i syd.