DAT skal flyve mellem Spanien og Afrika

Det Vamdrup-baserede danske flyselskab Danish Air Transport (DAT) har udlejet et ATR72-fly med besætning til af flyve for nyetablerede Airmel Líneas Aéreas. Flyet får base i lufthavnen ved den selvstyrende spanske by Melilla på den nordafrikanske kyst.

Det spanske regionale flyselskab Air Nostrum har hidtil opereret på flyruten mellem Málaga og den selvstyrende spanske by Melilla, der ligger på den nordafrikanske kyst.

Men lokale kræfter i Melilla har længe været utilfredse med Air Nostrum, hvorfor man har valgt at etablere sit eget virtuelle luftfartsselskab. Selskabet har fået navnet Airmel Líneas Aéreas og går i luften med den første afgang fredag den 1. juli.

Konsortiet bag Airmel Líneas Aéreas har valgt Danish Air Transport (DAT) i Vamdrup som operatør på ruten mellem Melilla og Málaga. Det sker på en udvidet ACMI-aftale, hvor DAT stiller fly og besætning til rådighed samt sikrer hele den operationelle drift inklusive vedligeholdelse og forsikringsforhold.

Der flyves med en Aerospatiale ATR72-200 med plads til68 passagerer. Danish Air Transport oplyser, at flyet får base i Melilla, hvorfor besætningen også får fast ophold i det nordafrikanske i aftaleperioden.

“Folkene bag Airmel havde hørt om os fra en af vore tidligere opgaver i Ækvatorial Guinea. Vi fik efterfølgende forhandlet en aftale om selv flyvningen, som vi skal varetage,“ fortæller administrerende direktør Jesper Rungholm.

Det bliver under Danish Air Transport´s IATA-kode “DX“, at ruten skal opereres. “Vi har leveret kontakten til booking-setup. Det er World Ticket, der leverer bookingsystem og billettering.“

Dermed er også den booking-tekniske del i realiteten under dansk ledelse, idet WorldTicket A/S er en dansk software-virksomhed, der leverer booking-løsninger til små og mellemstore luftfartsselskaber.

Danish Air Transport skal flyve tre gange dagligt mellem Melilla og Málaga, mens det Iberia-kontrollerede Air Nostrum indtil videre fastholder seks daglige rundture på ruten.

“Vi har fuld tiltro til, at vores samarbejdspartner nok skal kunne sikre den lokale opbakning til projektet. Det er dygtige folk, der har gjort et stort forarbejde,“ vurderer Jesper Rungholm fra DAT.