Datalæk hos Norwegian

Adgangen til Norwegians extranet for handling agenter var i weekenden pivåben, således at alle kunne få et indblik i selskabets manualer, procedurer og detaljerede fartplaninformationer.

Norwegians konkurrenter og andre interesserede kunne i weekenden få et detaljeret indblik i flyselskabets procedurer og manualer.

Sædvanligvis er der kun flyselskabets handling-agenter, der har adgang til disse password-beskyttede informationer.Men tilsyneladende har en datafejl betydet, at det extranet hos Norwegian, som handling-agenterne benytter, stod pivåbent. Derfor cirkulerede der i løbet af weekenden links til sider med detaljerede fartplaninformationer, punktlighedsstatistikker samt manualer og procedurer.

Her kunne man således få et indblik i, hvor ofte handling-agenterne skal lave “turn-around“ check samt hvilke 13 parametre der måles på. Detaljerede informationer om punktligheden på samtlige 34 nordiske indenrigsstationer var tilgængelig måned for måned. Andre interesserede kunne også få et indblik i det komplette trafikprogram for sommeren 2014.

Informationer som måske ikke har den store interesse for det brede rejsepublikum, men som ikke burde være tilgængeligt for andre end de samarbejdspartnere, der har en passwordbeskyttet adgang.

Ingen personfølsomme informationer
Norwegian mener ikke umiddelbart, at der er et problem med datasikkerheden i virksomheden, men flyselskabet kan ikke forklare, hvordan fejlen er opstået og hvor længe det har stået på.

“Vi arbejder med at finde ud af det, men det er vigtigt at understrege, at dette drejede sig om rutiner og procedurer for vores samarbejdspartner, og ingen personfølsomme informationer,“ forklarer Norwegians informationschef Lasse Sandaker-Nielsen til CHECK-IN.dk.

Den norske højesteret dømte i efteråret 2010 SAS til at betale en erstatning på 175 mio. norske kroner for udøvelse af grov industrispionage mod Norwegian i perioden fra 2002 til 2004. Ifølge Norwegian tabte flyselskabet flere hundrede millioner kroner som følge af, at SAS på ulovlig vis tilegnede sig intern og sensitiv viden om Norwegian gennem bookingsystemet Amadeus.

Skulle SAS-medarbejdere have kigget nærmere på de åbentstående informationer fra weekendens datafejl, vil der næppe kunne komme en større sag ud af det. Der kan højest blive tale om en omgang “kvajebajer“ fra den Norwegian-medarbejder, der fik trykket på en forkert knap.