Primera Air Boeing 737. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Det sorte får første Ryanair-afløser

Det første selskab til at udfylde hullet efter Ryanair i Billund, anklages selv for social dumping og har på under et år udflaget halvdelen af sine danske fly. I fagbevægelsen er man bekymret.

Dansk luftfarts sorte får. Sådan kan man med en vis ret betegne flyselskabet Primera Air, der var de første til at melde sig med ekstra kapacitet på en række ruter fra Billund Lufthavn til Sydens Sol for at udfylde hullerne efter Ryanair.

Fredag lukkede Ryanair sin base i Billund Lufthavn som kulminationen på en næsten ni måneder lang kamp med den danske fagbevægelse. Her brød man sig ikke om arbejdsforholdene for en gruppe af de ansatte på Ryanairs base i Billund og anklagede selskabet for social dumping.

Ansætte personale i Letland
Men hvis man spørger den europæiske sammenslutning af piloter, European Cockpit Association (ECA), så er Primera Air faktisk ikke meget bedre. De anklagede i april Primera Air for at bedrive social dumping og regelshopping. Det var udflagningen af stadig flere Primera Air-fly fra Danmark til Letland, som ECA så som et forsøg på at bedrive social dumping og regelshopping ved at ansætte personale i Letland og lade tilsynet med flyene varetage af de lettiske luftfartsmyndigheder, som kan have svært ved at føre tilsyn med lettisk-indregistrerede fly, som til daglig flyver i helt andre lande.

I april i år blev et Boeing 737-800 fly, der hidtil havde båret den danske registrering OY-PSB, omregistreret til det lettiske flyregister som YL-PSB. Det skete i forbindelse med at ejerskabet til flyet rykkede fra det danske flyselskab Primera Air Scandinavia til det lettiske søsterselskab Primera Air Nordic. OY-PSB var det fjerde af Primera Air’s otte Boeing 737-700 og Boeing 737-800 fly, der rykkede østpå. En manøvre, som selskabet startede på i oktober sidste år, da OY-PSH blev til YL-PSH. Senere fulgte OY-PSC og OY-PSD.

Udflagningen hænger ifølge Hrafn Thorgeirsson, der er direktør for både Primera Air Scandinavia og Primera Air Nordic, sammen med flytningen af selskabets operationscenter og tekniske afdeling fra Island til Letland.

”Vores nye operationscenter og tekniske afdeling er flyttet fra Island til Letland. Derfor giver det god mening at have flyene registreret her,” fortalte Hrafn Thorgeirsson i april til CHECK-IN.dk.

Tilfældigt hvor fly flyver
De to Primera Air-flyselskaber er en del af den islandske rejsekoncern Primera Group. Tidligere lå Primera Air Scandinavias operationscenter i Island, mens selskabet har en dansk driftstilladelse. Hvorfor det gav mening at have operationscenter og fly i hver sit land før og ikke gør det længere, er det ikke muligt at få svar på. I øvrigt er det blot en tilfældighed uden reel betydning, at flyene er registreret i et helt andet land end det de opererer fra, forsikrede Hrafn Thorgeirsson.

”Det er blot tilfældigt hvor hvert fly flyver, idet registreringen er immateriel. Fly er registreret over hele verden. Hvor de så placeres er afhængig af udnyttelsen og behovet,” forklarede Hrafn Thorgeirsson.

At halvdelen af selskabets fly ikke længere er hjemmehørende i det danske selskab, har ingen betydning for Primera Airs ansatte på basen i Københavns Lufthavn, forsikrede Hrafn Thorgeirsson overfor CHECK-IN.dk.

”Vores danske driftstilladelse eksisterer stadig og besætningerne arbejder efter overenskomsten,” forklarede Hrafn Thorgeirsson.

Tab af arbejdspladser
Hos Flyvebranchens Personale Union (FPU), der organiserer det danske kabinepersonale og de danske piloter i Primera Air, ser man også med stor alvor på Primera Airs aktiviteter.

”Vi er dybt bekymret for Primera Airs nyoprettede selskab i Baltikum, som nu flyver i Skandinavien. Vores bekymring er, at dette kan betyde et tab af skandinaviske arbejdspladser. Derfor har vi naturligvis taget kontakt til vores nordiske og europæiske kolleger og organisationer. Det er helt naturligt at få styrket og koordineret vores indsats,” understregede næstformand i FPU, Anders Mark Jensen overfor CHECK-IN.dk i april.

Det var Flyvebranchens Personale Union, der ønskede en overenskomst med Ryanair og hev Ryanair i Arbejdsretten, da det irske lavprisselskab pure nægtede at indlede forhandlinger om en overenskomst.

Nye toner
Torsdag i sidste uge annoncerede Primera Air, at selskabet agter at indsætte mere kapacitet i både vinteren 2015/2016 og sommeren 2016 på nogle af de ruter, som Ryanair har meddelt, at de fra oktober ikke længere vil betjene.

I den forbindelse gjorde direktør Peder Hornshøj fra. Bravo Tours, som også er en del af Primera Group, meget ud af at fortælle hvor dansk et selskab Primera Air. Danske fly, dansk personale og danske overenskomster.

Det budskab har man noteret sig i FPU.

“Det er ingen hemmelighed, at vi har haft vores problemer med Primera Air. Men det her er nye toner, og det er positivt at høre. Så det kommer vi til at holde dem op på,“ siger næstformand i FPU, Anders Mark Jensen, til CHECK-IN.dk.

Primera Air har danske overenskomster med FPU for både piloter og kabineansatte, ligesom selskabet er medlem af DI. Ingen af delene var tilfældet for Ryanair.

Foto: Morten Lund Madsen.