Kabine i Boeing 737-800 fra Norwegian. (Foto: Norwegian | PR)

Syv flyselskaber jagtes af forbrugerorganisationer

En række europæiske forbrugerorganisationer har sat hårdt ind på at få stoppet det, de kalder ”urimelig håndbagagepraksis” hos syv forskellige europæiske lavprisflyselskaber.

Håndbagagepolitikken hos en række lavprisflyselskaber i Europa behager bestemt ikke europæiske forbrugerorganisationer.

Faktisk er harmen så markant, at den europæiske forbrugerorganisation BEUC sammen med 16 medlemsorganisationer fra 12 lande 21. maj 2025 over for myndighederne fordømte det, de kalder ”urimelig håndbagagepraksis”.

De lavprisflyselskaber, som forbrugerorganisationerne har rettet deres vrede mod, er EasyJet, Norwegian, Ryanair, Volotea, Vueling, Transavia og Wizz Air.

’Vores juridiske analyse konkluderer, at sådan praksis er en overtrædelse af EUs forbrugerlovgivning, lufttrafikdirektivet og efterfølgende retspraksis,” lyder det fra BEUC og de tilknyttede forbrugerorganisationer.

”Flyselskaber udnytter forbrugerne”
BEUC har over for EU-Kommissionen og det europæiske netværk af forbrugermyndigheder (det såkaldte CPC-Network, red.) advaret om, hvordan de mener, at flyselskaber udnytter forbrugerne ved at opkræve yderligere gebyrer fra passagerer, hvis håndbagage ikke overholder deres bagagepolitik. Dette er allerede blevet erklæret ulovligt, oplyser BEUC.

Det er BEUC, der koordinerer advarslen til EU-Kommissionen og CPC-netværket. De 16 medlemsorganisationer er følgende:

Forbrugerrettighedsforeningen (ACR) Malta, ASUFIN (Spanien), CECU (Spanien), CLCV (Frankrig), Consumentenbond (Holland), Cyprus Consumer Association (Cypern), DECO (Portugal), dTest (Tjekkiet), EKPIZO (Grækenland), Federacja Konsumentów (Polen), KEPKA (Grækenland), Norges Forbrugerråd (NCC), OCU (Spanien), UFC Que Choisir (Frankrig), Test Achats / Test Aankoop (Belgien) og Verbraucherzentrale Bundesverband – vzbv (Tyskland).

Principiel retssag i Spanien
Lavprisflyselskabernes regler om håndbagage har senest resulteret i en principiel retssag i Salamanca i Spanien. I sagen er Ryanair blevet pålagt at refundere en passager med 124 pund (1.100 kroner, red.) for håndbagagegebyrer opkrævet på fem flyvninger i perioden fra 2019 til 2024. Det skriver det britiske medie Daily Mail.

Kevin Bodley, konsulent hos Steele Raymond LLP Solicitors, der specialiserer sig i luftfartsret, har over for mediet forklaret, at den spanske retssag kan føre til, at lavprisflyselskaber i stedet bliver nødt til at opkræve en ”all inclusive”-billet.

Domstolsafgørelsen i den spanske retssag bliver kaldt skelsættende. I afgørelsen lød det, at håndbagage er en væsentlig del af flyrejser, og at denne bagage ikke bør være underlagt ekstra gebyrer.

Kevin Bodley mener helt generelt, at den spanske domstolsafgørelse øger sandsynligheden for, at spanske flyselskaber vil blive tvunget til at ændre deres håndbagagepolitik.

 

Relaterede artikler:

Forbrugerorganisationer frygter mindre konkurrence

IATA fordømmer spansk enegang om bagagetillæg

Tillæg for håndbagage hos Ryanair