Et Boeing 737-fly fra Norwegian fik onsdag morgen fugle i begge motorer under landingen i Aalborg Lufthavn.
Med jævne mellemrum oplever flyselskaberne birdstrikes i forbindelse med start og landing i lufthavnene. Nogle lufthavne er mere udsatte end andre for, at flyene kan kollidere med fugle, der befinder sig på ind- eller udflyvningsruten.
Aalborg Lufthavn ligger meget tæt på vådområder, der tiltrækker mange fugle, hvorfor lufthavnen årligt har det højeste antal fuglekollisioner blandt danske lufthavne.
Onsdag morgen måtte Norwegian-flyet fra København med rutenummer DY3082 lande i Aalborg Lufthavn efter at have fået fugle i begge motorer under indflyvningen. Heldigvis forløb landingen uden problemer, da motorerne ikke satte ud eller fik reduceret kraften.
Hos Norwegian bekræfter man hændelsen, der betød aflysning af afgangen fra Aalborg Lufthavn kl. 08.40.
“Flyet er blevet taget ud til et eftersyn, og passagererne er blevet ombooket til senere afgange,“ bekræfter Johan Bisgaard Larsen, der er Norwegians presse- og markedschef i Danmark.
Kritisk med begge motorer
Aalborg Lufthavn forsøger gennem en ihærdig indsats at holde fuglene væk fra banen ved indsats fra lufthavnens fuglejægere. Men det er ikke altid nok, hvilket flere hændelser også har bekræftet.
Hos Norwegian er der dog tillid til, at lufthavnen opretholder et beredskab, der kan jage fuglene væk fra baneområdet.
“Vi forventer, at Aalborg Lufthavn gør, hvad de kan for at holde fugle væk fra banen,“ siger Johan Bisgaard Larsen.
Birdstrikes er kritiske, når begge motorer bliver ramt, som det var tilfældet med Norwegian-flyet. Det er dog væsentligt mere kritisk, hvis fuglekollisionen sker under opstigningen, hvor motorerne har brug for fuld kraft for at få flyet i luften.
Ifølge Trafikstyrelsen fører 12 ud af 100 birdstrikes til en sikkerhedslanding, mens tre ud af 100 tilfælde medfører en afbrudt start.
Arkivfoto: Morten Lund Madsen