Dobbelt op i Karup Lufthavn

Over 300.000 passagerer blev slutfacit efter den kolossale vækst, som Karup Lufthavn oplevede i 2010. Passagertallet blev næsten fordoblet i forhold til året før, hvor kun 158.000 passagerer benyttede den midtjyske lufthavn.

Siden SAS den 1. november 1965 startede ruteflyvning mellem København og Karup med et 15-personers Heron fly, er der sket en kolossal udvikling i den midtjyske lufthavn i Karup.

I det første driftsår var der 17.000 passagerer på indenrigsruten mellem København og Karup. Et tal, der i 2010 voksede til over 300.000. Men det er også med baggrund i, at der er indsat væsentligt flere frekvenser og større fly end det var tilfældet sidst i 1960´erne.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian etablerede sig nemlig den 18. januar sidste år i Karup Lufthavn med tre daglige afgange på indenrigsruten.til København.Det norske selskabsBoeing 737-300 fly med plads til 148 passagerer har været med til attransportere en del passagerer mellem det midtjyske område og hovedstaden. Samtidig har konkurrenten Cimber Sterling opjusteret selskabets frekvenser på ruten – omend det er med noget mindre fly.

Men slutfacit for 2010 er 303.774 passagerer i forhold til 158.132 passagerer året før. Det svarer til en stigning på 92 procent.

Norwegians satsning kom ganske belejligt for Karup Lufthavn, der fra 2005 til 2008 havde ligget stabilt på ca. 200.000 passagerer årligt. Men det bratte fald på næsten 17 procent fra 2008 til 2009 blev så i stedet afløst af en rekordstigning på 92 procent året før. Derfor må der også være tilfredse miner hos lufthavnschef Erik Jakobsen, når det hele skal gøres op.

Udover at være vokset til over 300.000 passagerer rækker Karup Lufthavn også ud efter titlen som indehaver af Danmarks næststørste indenrigsrute. Denne position har hidtil tilhørt København-Aarhus ruten, der i 2010 havde næsten 313.000 passagerer. Men indenrigsruten fra København til Karup er alstå lige i hælene, og vil muligvis kunne overhale i 2011.

Det afhænger dog af Norwegians ambitionsniveau på ruten. Selskabet har reduceret beflyvningen til to daglige hverdagsafgange indtil vinterfartplanens ophøre i slutningen af marts måned. Herefter øges der igen til tre daglige afgange. Men også aktivitetsniveauet i Aarhus Lufthavn vil spille ind. Indenrigstrafikken voksede nemlig her med 17 procent i 2010.

Karup Lufthavn ejes og drives af andelsselskabet Karup Lufthavn, der er ejet af kommunerne i Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing, Skjern, Silkeborg, Skive, Struer og Viborg.

Foto: Lufthavnschef Erik Jakobsen har grund til at være tilfreds efter et år med en rekordvækst på 92 procent.