Knut "MUK" Lindau med Luftfartspokalen i 1999. (Foto: Bjarne Lüthcke)

Dødsfald: Dansk luftfartspioner er død

Knut Lindau, der i 1979 etablerede Muk Air, døde juleaftensdag i en alder af 87 år efter længere tids sygdom. “Han var en helvedes pilot,” siger SUN-AIR’s Niels Sundberg, der har været nær ven i mange år.

Fredag den 24. december gav Knut Lindau op. Den danske flypioner, der var kendt under navnet “MUK”, tabte kampen mod kræften i en alder af 87 år.

Det er måske de færreste, blandt den yngre del af luftfartsbranchen, der kender navnet Knut Lindau. Han har dog sat nogle uudslettelige aftryk i dansk luftfart.

Karrieren startede i Flyvevåbnet i 1955, og allerede den første dag fik han navnet “MUK”, der har fulgt ham gennem hele livet, og som også var en del af navnet på det flyselskab, som han etablerede i 1979.

Fra 1955 til 1964 var MUK i tjeneste i ni år som Hawker Hunter-jagerpilot samt senere i tre år fra 1968 til 1971 som helikopterpilot med rank af kaptajn. Gennem sin anden periode i Flyvevåbnet opnåede han heltestatus efter en redningsoperation den 20. oktober 1970 i Nordsøen, hvor syv skotske fiskere i en brandstorm med 13 meter høje bølger blev reddet af den danske Sikorsky S-61, der undervejs fra Skrydstrup måtte ned på en boreplatform for at tanke.

En ung Knut “MUK” Lindau i Flyvevåbnet. (Foto: Muktours.dk)

For denne heltedåd fik MUK sidenhen en britisk fortjenstmedalje af Dronning Elizabeth.

Fløj med aviser og post
Den civile del af flyvningen startede for Knut Lindau i 1965, hvor han blev ansat som kaptajn i Cimber Air. Her var han beskæftiget i to perioder, først fra 1965 til 1968 og igen fra 1972 til 1974.

Imellem de to perioder var der tre år som helikopterpilot i Flyvevåbnet, og fra 1968 til 1972 var bornholmske Knut Lindau først deltidsansat og sidenhen stedfortrædende flyvechef i Bel Air, hvor han i øvrigt mødte Niels Sundberg, der senere stiftede SUN-AIR.

Efter sin anden periode i Cimber Air blev det fra 1974 til 1979 til fem års ansættelse som direktør og flyvechef for General Air Center, inden MUK fik foden under eget bord med etableringen af Muk Air.

Muk Air udførte en samfundsmæssig vigtig opgave med om natten at flyve friske aviser og trykmatricer mellem hovedstaden og Jylland, mens der var post med den anden vej.

Udfordrede SAS-monopolet
I midten af 1980’erne forsøgte MUK også at udfordre SAS-monopolet i en evig kamp med myndighederne og daværende trafikminister Arne Melchior. Ministeren satte foden ned for en rute fra Aalborg til Hamborg, men det lykkedes sidenhen at få etableret ruter fra den nordjyske lufthavn til både Gøteborg og Kristiansand.

En rute fra Tirstrup Lufthavn til Oslo måtte også opgives, mens der i stedet blev givet tilladelse til at flyve fra København via Rønne til Ronneby i Sydsverige. 

På et tidspunkt var der beskæftiget flere end 100 ansatte, der stod for driften af op til 10 fly. Det første fly var en Piper Chieftain Navajo, og gennem tiden har der været BN-2 Islander, Beech 99, Short 330, Short 360, Swearingen Merlin og ATR 42. Sidstnævnte havde registreringen OY-MUK og overgik til DAT i 2001. Tre eksemplarer af det tyskproducerede jetfly VFW-Fokker 614 blev også anskaffet, men de nåede dog aldrig at komme på vingerne.

En “helvedes pilot”
Kort efter årtusindeskiftet blev MUK tvunget til at afhænde sit livsværk, da den faste forbindelse over Storbælt blandt andet havde overflødiggjort avis- og postflyvningerne og skabt økonomiske udfordringer. I oktober 2001 gik selskabet dog konkurs under de nye ejere.

MUK beholdt rejsebureauet, Muk Travel i Aalborg Lufthavn, der dengang varetog tax-free salget i lufthavnen og var handling agent for SUN-AIR’s fly.

Før MUK måtte opgive at føre sin virksomhed videre, fik han i 1999 overrakt Luftfartspokalen, der hvert år uddeles af Danske Flyvejournalisters Klub. Vennen Niels Sundberg havde fået prisen i 1993, og han begræder i dag tabet af den danske luftfartspioner.

“MUK var min kære ven gennem livet. Han tog sin sidste start, og kom ikke ned igen. Mange mennesker står i gæld til MUK, der var en ener og meget speciel. Han var en mand uden grænser på godt og ondt,” lyder det i dag fra Niels Sundberg.

“MUK har lært mig mange ting omkring luftfart og flyvning. Han var en helvedes pilot,” understreger Niels Sundberg.

Bisættelse i januar
Trods sin kræftsygdom var Knut Lindau aktiv til det sidste. For få måneder siden blev der lagt nyt gulv i huset i Farum, og i november var MUK med sin hustru på en rejse til Tenerife.

Knut Lindau efterlader sig hustruen Anne-Grethe, datteren Stine og barnebarnet Sebastian.

Bisættelsen finder sted den 7. januar 2022 kl. 12.00 fra Stavnsholtkirken i Farum, oplyser familien.