Der var mere eller mindre dødt løb mellem de skandinaviske storlufthavne i Stockholm og København i forhold til potentialet for den nye SAS-rute til Hong Kong.
Finanskrisen ramte SAS hårdt i 2009, hvor det skandinaviske flyselskab reducerede den udbudte sædekapacitet med omkring 20 procent.
Det havde blandt andet den konsekvens, at SAS måtte lukke to Asien-ruter fra Stockholms Arlanda-lufthavn til henholdsvis Bangkok og Beijing.
Siden har den svenske hovedstadslufthavn blot haft ruter til New York og Chicago, mens hele Asien-trafikken er blevet varetaget fra Københavns Lufthavn, hvor Tokyo, Beijing, Shanghai og Bangkok blev betjent fra København. Fra foråret 2014 valgte SAS dog at indstille ruten til Bangkok.
SAS meddelte allerede for et halvt år siden, at selskabet ville etablere nye langdistanceruter fra Stockholm og Oslo fra efteråret 2015 i takt med, at SAS får leveret fire nye Airbus A330Enhanced fly med bedre driftsøkonomi og længere rækkevidde.
Alligevel var det en overraskelse, at SAS fra september næste år vil genoptage ruten til Hong Kong med fem ugentlige afgange, Det er 10 år siden, at SAS sidst betjente den særlige administrative region, der tidligere var britisk kronkoloni.
Næsten lige mange fra Stockholm og København
SAS har naturligvis brugt tilgængelige data og statistikker for at finde ud af, fra hvilken skandinavisk hovedlufthavn, at ruten skulle udgå fra.
I 2013 var der eksempelvis 32.000 indirekte rejsende mellem Stockholm-Arlanda og Hong Kong vice versa, mens der i Københavns Lufthavn var omkring 38.000 beregnet fra de såkaldte MIDT-data, der tager udgangspunkt i GDS-selskabernes bookinger.
Som skandinavisk flyselskab kan SAS risikere, at der bliver tale om en landskamplignende situation, når nye interkontinentale ruter skal startes op. De respektive storlufthavne i Skandinavien vil hver især gøre, hvad der er nødvendigt for at rette opmærksomheden på deres egen lufthavn.
Men koncerndriftsdirektør Flemming Jensen fra SAS understregede i sidste uge, at Hong Kong-ruten handlede om en strategisk satsning, selvom kundeunderlaget i Øresundsregionen bevisligt er større.
Finnair har nemlig godt fat i det svenske og danske marked i forhold til flere asiatiske destinationer, blandt andet Hong Kong. Hvis svenskerne skal rejse sydpå for at skifte fly i København, vil det ikke være muligt at konkurrere med Finnair. Hvis danskerne derimod skal skifte fly i Stockholm – i stedet for i Helsinki – er denne business case mere neutral.
Ikke færre end 160 svenske virksomheder har etableret sig i Hong Kong, mens det danske handelskammer i Hong Kong blot kan tælle et halvt hundrede medlemsvirksomheder i dag. Derfor må svenskerne have en lille fordel på det område, selvom tallene principielt viser dødt løb.
“Det er nødvendigt at styrke svensk tilgængelighed for at kunne tiltrække investeringer og besøgende, styrke jobskabelsen og øge væksten i landet. Denne type investering er vigtig for Sverige i bestræbelserne på at kunne konkurrere internationalt,“ siger Torborg Chetkovich, der er koncernchef for den svenske lufthavnsoperatør Swedavia, der driver Arlanda-lufthavnen.