Verdens største operatør af Boeing 787 Dreamliner, japanske ANA, oplever, at flere passagerer flyver på en rute, når selskabet bruger Dreamlineren frem for en anden flytype.
(SHENZHEN) Det er ikke kun flynørder, der lader sig lokke af muligheden for at prøve en tur med den nye Boeing 787 Dreamliner frem for blot at flyve med en af de traditionelle Airbus eller Boeing-maskiner. Det nye fly virker også som en magnet på helt almindelige mennesker. Det er erfaringen hos japanske ANA, der som de første tog Dreamlineren i brug sidste efterår og i dag har 16 fly i flåden.
”Passagererne er generelt meget glade for det. Og vi kan aflæse direkte i passagerstatistikkerne, at de finder flyet tillokkende. Vi ser således en syv procent højere belægning på Dreamliner-afgange end på en gennemsnitlig langdistanceflyvning,” siger ANA’s koncerndirektør, Shinichiro Ito, til CHECK-IN.dk.
Japanerne måtte vente tre år mere end forventet på at få det første fly fra Boeing-fabrikkerne. Og der har da også været visse indkøringsvanskeligheder. Men de er stort ryddet af vejen nu.
”Vi har en rådighedsprocent på over 99,4. Og det kan vi kun være godt tilfredse med,” siger Shinichiro Ito.
Selve navet
ANA’s erfaringer med Dreamlineren som passagermagnet og flyets høje rådighed må uden tvivl vække begejstring hos lavprisselskabet Norwegian. Her er Dreamlineren nemlig selve navet i selskabets storstillede satsning på langdistanceflyvninger til lavpris fra maj næste år, hvor de første fly går i luften fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok.
Norwegians topchef, Bjørn Kjos, har igen og igen fremhævet, hvordan flyet er intet mindre end revolutionerende. Og at det er Dreamlinerens lave brændstofforbrug og lave vedligeholdelsesomkostninger, der gør, at Norwegian forventer, at kunne drive en rentabel langdistanceoperation med priser startende på under 1000 kroner for en enkeltbillet.
ANA bruger Boeing 787 Dreamliner-flyene på ruter til blandt andet Frankfurt, Beijing og Seattle samt på en række japanske indenrigsruter. Selskabet har bestilt i alt 66 Dreamlinere til løbende levering frem til 2021.