- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Dreamliner-regning på 36,6 milliarder kroner

Fortsatte problemer med Boeings 787 Dreamliner-fly trækker dybe spor i flyproducentens økonomiske resultater for det sidste kvartal i 2021, og leveringsstoppet koster samlet over 36 milliarder kroner.

For øjeblikket er Boeings 787 Dreamlinere alt andet end en drøm for den amerikanske flyproducent. Det fremgår tydeligt af regnskabet for selskabets fjerde kvartal sidste år. Regnskabet er netop blevet offentliggjort, og viser, at Dreamliner-problemerne har store økonomiske konsekvenser for Boeing.

Flymodellen har været ramt af problemer med skrogene og visse titaniumdele, der benyttes i produktionen. Det har betydet, at der sidste år kun blev leveret 14 Dreamlinere til kunder, og i årets fjerde kvartal blev der slet ikke leveret nogle. I hele 2020 leverede Boeing i alt 53 Dreamliner-fly til kunderne.

Boeing fortæller i regnskabet, at selskabet arbejder på at få udbedret fejlene. Derudover er Boeing også i kontakt med de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA om, hvad der kræves, hvis der skal gang i leverancerne igen.

Plages af ekstra omkostninger
I sidste kvartal af 2021 kostede Boeings problemer med 787-flyene selskabet 3,5 milliarder dollars, hvilket svarer til 23,2 milliarder kroner. Det beløb dækker over kompensationer, der skal betales til kunder som følge af problemerne med at få leveret flyene.

I tillæg hertil forventer Boeing også et yderligere tab på to milliarder dollars (13,2 milliarder kroner), der tilskrives ekstra produktionsomkostninger. Det skyldes, at allerede færdiggjorte fly skal bygges om samt den lave hastighed, der i øjeblikket er i produktionen. Størstedelen af omkostningerne for dette tab vil blive afholdt frem til slutningen af 2023.

Boeing fik et samlet tab på 4,1 milliarder dollars (27,2 milliarder kroner) i sidste kvartal af 2021. Det er bedre end året før, hvor tabet var næsten dobbelt så højt. De sidste tre måneder af 2020 havde Boeing et tab på otte milliarder dollars. Det svarer til 53,1 milliarder kroner.

”Vi gør fremskridt”
Flyproducentens koncernchef David Calhoun fortæller i regnskabet, at indsatsen med at få gang i 787-leverancerne igen vil være det værd på længere sigt. Også selvom det er en dyr øvelse for flyproducenten.

”Vi gør fremskridt med 787-sprogrammet. Gennem en omfattende indsats sikrer vi, at alle fly i vores produktionssystem lever op til vores krav. Selvom dette arbejde fortsætter med at påvirke vores resultater på kort sigt, er det den rigtige tilgang til at opbygge stabilitet og forudsigelighed, når efterspørgslen vender tilbage på lang sigt.”

En god nyhed for Boeing er, at der er kommet gang i produktionen af 737 MAX-fly igen. Efter to flystyrt i 2018 og 2019 har flyene nu fået tilladelse til at flyve i det meste af verden igen, og lige nu produceres der 26 MAX-fly om måneden, hvilket forventes at blive øget til 31 fly i starten af 2022.

 

Relaterede artikler:

Malingproblemer på Dreamliner-fly

Nye problemer med Boeings Dreamlinere

Boeing 737 MAX tilbage hos Ethiopian efter næsten tre år