Boeing 737 MAX 8-flyet fra Ethiopian Airlines, der styrtede i marts 2019 kort efter afgang fra Addis Ababa. Foto: LLBG Spotter

Boeing 737 MAX tilbage hos Ethiopian efter næsten tre år

Ethiopian Airlines er til februar næste år igen klar til at sende sine Boeing 737 MAX i luften. Den ene af de to MAX-ulykker fandt sted med et af selskabets fly i marts 2019.

Der vil være gået næsten tre år, når Ethiopian Airlines igen sender sine Boeing 737 MAX på vingerne.

Flyselskabets koncernchef, Tewolde GebreMariam, oplyser i en erklæring på selskabets Facebook-side, at flytypen igen vil blive taget i brug fra 1. februar 2022. Ethiopian Airlines føler sig nu fuldt overbevist om, at flyet er sikkert at bruge, da myndigheder i hele verden efterhånden har recertificeret flyet til flyvning igen.

Herudover lægger Ethiopian Airlines vægt på det faktum, at Boeing 737 MAX er vendt retur til luften hos 34 flyselskaber fordelt over hele verden.

Den ene af de to MAX-ulykker for omkring tre år siden skete netop med et fly fra Ethiopian Airlines. Flyet var 10. marts 2019 af sted på rute ET302 fra den etiopiske hovedstad, Addis Abada, til Nairobi i Kenya. MAX-flyet styrtede cirka 60 kilometer sydøst for Addis Ababa, og samtlige 157 personer på flyet omkom.

Har kraftigt overvåget MAX-arbejdet
Ethiopian Airlines råder over i alt fire Boeing 737 MAX 8, der altså atter vil komme i drift fra om lidt over en måned.

”I overensstemmelse med vores oprindeligt erklærede plan om at blive blandt de sidste flyselskaber til at returnere 737 MAX, har vi taget os tilstrækkelig tid til at overvåge designændringsarbejdet og den mere end 20 måneder grundige recertificeringsproces. Vi har sikret, at vores piloter, ingeniører, flyteknikere og kabinepersonale har tillid til flyenes sikkerhed,” fortæller Tewolde GebreMariam.

Koncernchefen bemærker, at Boeing 737 MAX har gennemført over 275.000 kommercielle flyvninger verden over, siden de forskellige myndigheder igen begyndte at anvende flyet for et år siden.

”Ethiopian Airlines har indført grundige og omfattende processer for at sikre, at hvert fly på himlen er sikkert. I løbet af den næste måned vil vi opdatere den rejsende offentlighed om yderligere detaljer og fremskridt,” lyder det fra Tewolde GebreMariam.

USA var først med recertificering
Den første af de to MAX-ulykker skete 29. oktober 2018 med et fly fra indonesiske Lion Air. Og under fem måneder senere skete således dødsulykken med MAX-flyet fra Ethiopian Airlines.

Efter ulykken hos det afrikanske flyselskab blev flytypen groundet verden over, indtil det igen var sikkert at flyve. Boeing 737 MAX blev recertificeret af de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, 18. november 2020, og dermed var der atter grønt lys til flytypen.

Herefter fulgte luftfartsmyndigheder fra flere andre lande og verdensdele efter. Tilladelsen i Europa kom 27. januar i år, da EASA godkendte, at MAX-flyene kunne komme i luften igen. TUI fly Belgium var det første flyselskab i Europa til at tage flytypen i brug igen. Dette skete 17. februar efter 707 dage på jorden.

 

Relaterede artikler:

Ethiopian Airlines MAX 8-fly styrtet ned

Få et overblik over MAX-forløbet

Kina klar til at godkende 737 MAX efter 30 måneder