Air New Zealand oplever lige nu problemer med malingen på flyselskabets Boeing 787-9 Dreamlinere. Selskabet vil ikke fortælle, hvor mange af dets i alt 14 Dreamlinere, der er ramt af problemet.
Air New Zealands Boeing 787-9 Dreamlinere står sædvanligvis skarpt. Flyene er til at genkende, når de lander eller letter udsmykket med livery i kontrastfarverne sort og hvid. I disse dage er alt dog ikke, som det plejer. Malingen på nogle af flyenes vinger er nemlig begyndt at skalle af.
Hvor længe problemet har varet ved, vides ikke, men en talskvinde fra Air New Zealand bekræfter problemets eksistens over for det newzealandske medie Stuff. Talskvinden fortæller desuden, at der i øjeblikket arbejdes på at finde en løsning.
“Boeing arbejder både på at levere en øjeblikkelig såvel som langsigtet løsning,” fortæller talskvinden til Stuff. Hun vil ikke svare mediet på, hvor mange af selskabets Boeing 787-9 Dreamlinere, der oplever problemer med malingen.
Flyves til USA næste år
Air New Zealand har i alt 14 787-9-fly, der har en gennemsnitsalder på 5,6 år. Talskvinden fra flyselskabet understreger, at problemet med malingen blot er kosmetisk. Ingen af flyene er blevet pillet ud af driften, da den afskallende maling ikke vurderes at gå ud over luftdygtigheden.
Problemet skulle tilsyneladende være, at ultraviolette stråler fra solen får malingen til at skalle af. Den langsigtede løsning bliver, at den amerikanske flyproducent Boeing ændrer i måden, som flyene males på. I fremtiden skal en ny belægning, der beskytter mod UV-strålerne, tages i brug.
Flyproducenten har dog også udtænkt en løsning, der skal afhjælpe det aktuelle problem med malingen på Air New Zealands Dreamlinere. Det betyder, at flyene fra maj næste år skal flyves til USA. Her vil de blive malet igen.
Airbus har også problemer
Boeing er dog ikke den eneste flyproducent, der har problemer med afskallende flymaling. Airbus har siden august været fanget i et forløb, hvor Qatar Airways, Finnair, Cathay Pacific, Lufthansa samt Ethiad Airways har klaget over malingen på A350-flyene. SAS har dog afvist at have problemer.
Airbus har hele vejen igennem fastholdt, at problemet med den afskallende maling ikke går ud over sikkerheden ombord. Det er Qatar Airways dog ikke enige i. I øjeblikket er 21 af flyselskabets A350’ere grounded.
Malingproblemet har ført til, at Qatar Airways for nyligt har lagt sag an mod Airbus ved højesteretten i London. Det skal dog understreges, at der på nuværende tidspunkt ikke er noget, der tyder på, at der er lighedspunkter mellem Airbus’ og Boeings problemer med flymalingen.
Relaterede artikler:
Ny Dreamliner-fejl forsinker produktion