Boeing satte sin 787’er i verden som et fly, der skulle bruges til at åbne nye ruter. Størstedelen af flyets brugere har dog valgt at lade flyet erstatte ældre flytyper på eksisterende ruter.
Boeings eftertragtede 787’er blev sat i verden som en sand hub-booster. Flyet blev udviklet til, at flyselskaberne kunne åbne nye nonstopruter, der ikke hidtil har været økonomi i at drive med de eksisterende flytyper. Men hvordan er det gået her tre år efter, at Boeings Dreamliner blev sat i drift?
Analysevirksomheden CAPA har set nærmere på ruterne for vintersæsonen 2014/2015. Her viser tidstabellerne, at blot 17 procent af alle 787-ruterne er nye ruter lanceret med en Dreamliner. De resterende 83 procent er ruter, hvor Dreamlineren har erstattet en ældre flytype på en eksisterende rute.
Blandt de 41 ruter tegner Norwegian sig for ikke færre end 14 ruter.Dermed har Norwegian åbnet en tredjedel af alle nye 787-ruter.
At Norwegian udgør en så markant andel af nye ruter åbnet med en Dreamliner, forklares ved, at selskabet, som det eneste i verden, råder over en ren 787-langruteflåde med i alt syv fly.
Norwegian har således også været blandt de selskaber, som Dreamlineren har voldt flest udfordringer. Senest i sidste weekend, hvor et af selskabets 787-fly strandede med over 200 passagerer i San Francisco efter, at flyets radar satte ud af drift.
Det er Dreamlinerens gode brændstoføkonomi kombineret med en lavere kapacitet end de eksisterende langrutefly, der ifølge Boeing gør typen ideel til opstart af nye ruter.