DSB InterCityLyn hver halve time til CPH

DSB og Københavns Lufthavne (CPH) har indgået et strategisk partnerskab. Med direkte InterCityLyn-tog til Københavns Lufthavn hver halve time har DSB og lufthavnen taget hul på en ny fælles strategi, der er målrettet erhvervskunderne i Syd- og Østjylland, på Fyn og i det sydlige Sverige.

Søndag den 12. decembertog DSB hul på en fartplan med DSB InterCityLyn-tog hver halve time mellem Jylland,/Fyn og Københavns Lufthavn.

Men den forbedrede fartplan er mere end blot nogle ekstra afgange. Det er også første skridt iDSB og Københavns Lufthavns fælles strategi målrettet erhvervskunderne i Syd- og Østjylland, på Fyn og i det sydlige Sverige.

“DSB har i dag en markedsandel på 40 procent af trafikken til og fra Københavns Lufthavn, og vi vil gerne komme vores erhvervskunder i møde og skabe en sammenhængende rejse med mulighed for at gøre rejsetid til arbejdstid. Her er direkte tog hver halve time mellem hjertet af Aarhus og Københavns Lufthavn oplagt. Det er det, kunderne efterspørger, og der er et godt potentiale for vækst i erhvervskundesegmentet,“ siger DSB´s administrerende direktør Søren Eriksen.

Ikke overraskende er Københavns Lufthavnssalgs- og markedsdirektør Carsten Nørland enig i dette synspunkt. Han ser også partnerskabet som en styrkelse af Københavns Lufthavns positioni konkurrencen med lufthavnene i Hamburg og Stockholm.

“For rigtig mange mennesker i Jylland, Nordtyskland og Sydsverige er der både betydelige tidsgevinster og flere direkte flyforbindelser at hente ved at tage toget og flyve fra Københavns Lufthavn, der er et af Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkter,“ siger han.

Mange kunne måske undre sig over, at Københavns Lufthavn indgår et tæt samarbejde med DSB, der en naturlig konkurrent til indenrigsflyene. Men her har lufthavnen et mere langsigtet fokus. Hvis Københavns Lufthavn skal være konkurrencedygtig internationalt, skal lufthavnens optageområde udvidesfra nuværende 4 mio. mennesker til omkring 8 mio. mennesker. Det kan kun ske gennem infrastrukturprojekter, der skaber større tiltængelighed til lufthavnen, herunder lyntog med halvtimes-drift.

På sigt vilKøbenhavns Lufthavnog DSB udvide samarbejdet med yderligere tiltag. Parterne har eksempelvis planer om at gøre det muligt at langtidsparkere bilen ved en DSB-station,checke ind og aflevere bagagen på stationen, og dereftersætte sig ind i toget og køre direkte til lufthavnen. En særlig udvidelse af DSB’s Rejsetidsgaranti til også at omfatte flyrejser, hvis der er checket ind til flyet på en DSB-Station, er også et af produktudviklings-områderne for de to selskaber.

“Med det styrkede samarbejde, ønsker vi at skabe værdi for kunderne ved at tilbyde den sammenhængende rejse, hvor kunderne er i fokus, fra de træder ind på stationen, til de er ombord på flyet,“ siger Carsten Nørland.

Foto: Fremover til der være direkte InterCityLyn-tog til Københavns Lufthavn hver halve time